torsdag 15 november 2018

Hett i hyllan #170

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en oläst från juni 2015.
Sommarrean på pocketböcker är farliga saker. Det 19:e Fabergéägget av Claes Ericson köptes på en sådan.

Det här var en bok som jag egentligen inte tänkte läsa, men så var det någon som tyckte att den var en fullpoängare. Svårare än så är det inte att övertala mig, speciellt inte när denna någon är en som brukar gilla samma böcker som jag.

Allt det här med Fabergé och hans ägg är ju dessutom väldigt spännande. Dessutom brukar det ryska locka mig, även om nu den här boken är skriven av en svensk och även har en svensk huvudperson. I alla fall i den ena tråden.

Så här står det på baksidan:
Moskva, sommaren 2013: Svensken Astor Kragh är på besök hos sina ryska släktingar för att begrava sin mor. När han går igenom hennes tillhörigheter hittar han ett brev som väcker frågor om hans eget förflutna. Det visar sig att han är släkt med en okänd hjälte som stred på den vita sidan under inbördeskriget - en hjälte med en märklig historia som inbegriper ett av Fabergés kejserliga ägg, försvunnet sedan ett sekel. När Astor fortsätter sökandet med hjälp av den unga forskaren Anja framkommer det att de inte är ensamma. Någon som är redo att gå över lik för att nå sina mål letar efter samma ägg.

Sankt Petersburg, sommaren 1918: Inbördeskriget har skapat oro och kaos, tsarfamiljen hålls i husarrest och i staden råder revolutionär feberyra. Den plikttrogne banktjänstemannen Ivan Skuratov dras ofrivilligt med i den historiska utvecklingen när han tvingas lämna staden för en dramatisk resa långt in i Sibirien. I takt med att han tvingas allt längre österut tappar han sina ideal.

Av det femtiotal ägg som hovleverantör Peter Carl Fabergé tillverkade åt tsarerna Aleksandr III och Nikolaj II har åtta gått förlorade, däribland det 19:e - ett av de största och mest värdefulla. Trots att många ägnat stor möda åt att hitta ägget är det fortfarande försvunnet. Det 19:e Fabergéägget följer i allt väsentligt skeendena under den ryska revolutionen och det efterföljande inbördeskriget. De allra flesta historiska personer, händelser och platser som skildras i boken är verkliga.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

20 kommentarer:

  1. Den låter intressant. http://eggetbok.blogspot.com/2018/11/hett-i-hyllan-70.html

    SvaraRadera
  2. Den kände jag inte igen alls
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/11/15/hett-i-hyllan-118/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den blev nog aldrig någon storsäljare.

      Radera
  3. Jag tror jag också har den där oläst i bokhyllan. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/11/hett-i-hyllan-170.html

    SvaraRadera
  4. Fabergéägg är jag ju väldigt svag för. Särskilt den (de?) med isiga snöflingor :)
    Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2018/11/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fabergéägg är ju så fascinerande och så vackra.

      Radera
  5. Bör vara en spännande historia med ägget.
    Jag har grävt i min hylla idag också. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2018/11/15/hett-i-hyllan-6/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, grundförutsättningarna verkar ju bra.

      Radera
  6. Det var en okänd bok för mig men den låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker ju jag också. Egentligen.

      Radera
  7. Härliga färger på omslaget. Jag har också ett snyggt omslag denna vecka: https://bokdivisionen.wordpress.com/2018/11/15/hett-i-hyllan-under-det-rosa-tacket/

    SvaraRadera
  8. Okänd bok för mig, men innehållet kan nog vara intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skulle egentligen kunna gå fel med den historien?

      Radera
  9. Minns att jag var nyfiken på den men blev aldrig av att skaffa den :)

    SvaraRadera
  10. Hmm en dag försent

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/11/detta-inlagg-var-tankt-att-jag-skulle.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ingen tidsgräns här, det är bara att hänga på :)

      Radera