söndag 23 december 2018

Smakebit på søndag: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är jag "långledig", om man kan kalla elva dagar för länge. Det är i alla fall många gånger längre än en vanlig helg. Det ska bli skönt. Någon julstress känner vi inte av här, bara julefrid. Förra helgen fixades godiset, igår var det dags för sillen och skinkan. Allt annat köps i färdigt skick 😄 Nu lutar vi oss tillbaka, läser julböcker och tittar på julfilm.

I morse började jag läsa en julbok, faktiskt. Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan, som är tredje delen i en trilogi (så vitt vi vet) och utspelar sig i Cornwall. En plats som jag börjar känna mig otroligt sugen på att se i verkligheten.

Min smakebit är från sida 36-37.
"Hallå där", tillade han och tog upp Samanthas brev. "Vad är det här?"
    "Ett möte om en eventuell skola", sa Polly. "Har du sett Neil?"
    Huckle fnös. "Har jag sett honom? Han mer eller mindre bor i den där Agaspisen. Jag har aldrig sett en fågel som sätter så stort värde på hemmets bekvämligheter. Om han inte passar sig kommer det att sluta med att vi ugnssteker honom till kvällsmat."
    "Det där är inte roligt", sa Polly, som var fullständigt blind för allting som rörde den mopsiga lunnefågeln. "Och fortfarande inga spår efter Celeste?"
    Celeste var Neils flickvän, eller rättare sagt så hade han parat sig med en annan lunnefågel och de hade byggt bo på baksidan av fyren.

Och så får jag ju så klart passa på att önska en God Jul till dig också, när du ändå är här. Jag hoppas du får en fantastisk julhelg och må du få alla klappar som du önskar dig.

16 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig smakbit, god jul ❤️

    SvaraRadera
  2. Den läste jag tidigare den här månaden, riktigt mysig. Ha en fin jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är bara i början än och där är den väl inte jättemysig, men jag tror att det kommer :)

      Radera
  3. Det verkar vara en passande bok idag :-)
    God jul till dig också!

    SvaraRadera
  4. Den boken tyckte jag var riktigt mysig.
    Önskar dig en God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas mysigheten börjar snart för där jag är nu är det mest bara elände.

      Radera
  5. Tack för smakbiten, ha en riktigt skön julledighet!

    SvaraRadera
  6. Verkar som en mysig julbok.
    Ovanlig utomhusgran med en massa prydnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De andra i serien har varit mysiga, så jag har hopp om denna också.

      Granen står här på torget och den är alltid klädd. Tydligen är det ett tema varje år, men jag har ingen aning om vad det är i år.

      Radera
  7. den boken står i min hylla, men jag har inte läst den ännu. tack för smakebiten och god jul!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbit! God jul på dig med, ha det så gott. :)

    SvaraRadera