onsdag 15 maj 2019

"Den gode lögnaren" av Nicholas Searle

Författare: Nicholas Searle
Titel: Den gode lögnaren
Genre: Thriller
Antal sidor: 320
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The good liar
Översättare: Boel Unnerstad
Serie: -
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 april 2019




Första meningen: Perfekt, tänker Roy.

Baksidetext
Han är en man som har ljugit i hela sitt liv. Svindlaren Roy Courtnay, drygt åttio år gammal, bor i en engelsk förort och står inför sitt livs största kupp: Han ska förföra den rika änkan Betty, som han fått kontakt med via en dejtingsida, för att lura åt sig hennes pengar.

Men vem är Roy Courtnay? Vad har han tvingats gå igenom för att klara av att leva med alla sina lögner? Och varför tycks Betty vara så villig att bli hans nästa offer?

Steg för steg börjar historien nystas upp, i en psykologisk thriller som tar sin början i Berlin 1938 och sträcker sig över nästan ett sekel, en tid med inslag av ofattbar ondska, kraftfullt motstånd och anmärkningsvärd godhet.

Min kommentar
Den här boken blev jag väldigt nyfiken på när den släpptes och en vacker dag så dök den upp som en överraskning. Av någon anledning som jag inte alls förstår så har den blivit stående utan åtgärd, så att säga. Jag tror att jag läste några inte så positiva recensioner och då hjälpte det inte att Den gode lögnaren blev nominerad till bästa översatta deckare 2016, av Svenska Deckarakademin. Återigen sitter jag där med en utläst hyllvärmare och undrar varför jag har låtit den stå så länge.

Början av boken skulle kunna vara förvirrande, det blir väldigt många frågor. Vad handlar det om? Vad går det ut på? Svaren kommer inte direkt, men i stället för att bli förvirrad så blir jag vansinnigt nyfiken. Att den ena karaktären vill ge igen för gammal ost tycker jag är uppenbart, men den stora frågan är liksom varför. Ungefär tre fjärdedelar in i boken så drar jag efter andan och säger upphetsat till sambon: Här tror jag minsann att det hände något, att allt fick sin förklaring. För mig kom det helt oväntat (och så sjukt snyggt), men sedan var det inte så svårt att klura ut resten. Framför allt varför.

Berättelsen består av två trådar, naturligtvis. En nutid och en dåtid, som går baklänges. Underligt nog så fungerar det utomordentligt bra och det var också det enda sättet att göra det på. Karaktärerna är kanske inte de mest sympatiska, men de har också vuxit upp under väldigt speciella omständigheter så kanske skulle det kunna fungera så. Jag kan inte påstå att de engagerar mig, men historien gör det.

Jag hade nog ingen aning om vad detta egentligen var för typ av historia och jag hade inga förväntningar alls, men Den gode lögnaren överraskar mig. Det är bra och spännande, rent av smart och jag kan knappt sluta läsa. Nu vill jag läsa mer av honom.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,32 i genomsnitt (beräknat på 2 440 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Den gode lögnaren: Lottens bokblogg, Johannas deckarhörna och Endast eböcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar