måndag 24 juni 2019

TV-serie: Den långa flykten (2018)

Titel: Den långa flykten
Originaltitel: Watership Down
Genre: Äventyr
Skapad av: Tom Bidwell, Richard Adams (bok)
TV-bolag: BBC One | Netflix
Skådespelare: James McAvoy, Nicholas Hoult, Gemma Aterton, Anne-Marie Duff, John Boyega
Premiär: 2018-12-22
Produktionsland: Irland | Storbritannien | USA
Antal avsnitt: 4
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på Netflix maj 2019





Handling
En dag vid gullvivstidens slut bryter en flock vildkaniner upp från Sandlefords ängar, hotade av människans framfart, för att söka en ny bostadsplats. Den lille Femman har anat faran, den handlingskraftige Hassel blir ledaren och de får med sig den stöddige Kronan, den poetiske Maskros, den klipske Björnbär och några till.

Okända fiender och farligheter väntar dem i det grönkulliga engelska landskapet och ställer dem inför svåra prov. När de kämpar sig genom äventyr och faror börjar de inse att den sorglösa och oskyldiga värld de en gång levde i för alltid är borta. Och framför dem finns bara en mörk förnimmelse av svaret på deras fråga: Kommer de någonsin nå sitt nya hem i Watership Down?

Min kommentar
När sambon är på sommarfest på jobbet så kan jag passa på att titta på filmer/serier som han bara hade fnyst åt. Eller somnat av. En miniserie som har legat på min lista väldigt länge är Den långa flykten. Jag älskade verkligen boken och jag tror att jag har sett alla andra versioner som är gjorda. Miniserien består av fyra avsnitt, som är runt 50 minuter långa. Alltså lite drygt tre timmar sammanlagt. Vad jag skulle ägna fredagskvällen var egentligen ett väldigt enkelt beslut.

När jag läste boken (vilket var mer än 30 år sedan) så kan jag inte minnas att jag reflekterade över om den kanske egentligen inte handlade om kaniner. Nu när jag ser den med helt andra ögon så tycker jag att det är väldigt tydligt att den handlar om något helt annat. Här finns så många budskap. Richard Adams säger dock själv att det inte alls är en allegori, i alla fall inte medvetet. Det verkar dock osannolikt (boken kom ju när det kalla kriget var väldigt kallt) för Den långa flykten är lite som Gullivers resor. Fast med kaniner.

Jag tycker animeringarna är snygga, men jag hade önskat att de hade gjort kaninerna mer olika varandra. Jag har jätteproblem att se skillnad på dem, de flesta har inga speciella kännetecken som skiljer dem åt. Dessutom så ser kaninerna lite knepiga ut ibland, speciellt bakbenen.

Det här är en engagerade, sorglig och hoppfull (pun intended) skapelse, som inte är lika brutal som filmen från 1978. Eller boken för den delen. Förutom boken så kan detta vara den bästa versionen.



TV Time har serien 9,48 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,2 i genomsnitt (beräknat på 3 684 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien verkar inte gå att köpa. Än.

4 kommentarer: