måndag 29 juli 2019

Film: Vargens sång (2019)

Titel: Vargens sång
Originaltitel: Le chant du loup
Genre: Thriller
Regissör: Abel Lanzac
Manus: Abel Lanzac
Skådespelare: François Civil, Omar Sy, Mathieu Kassovitz, Reda Kateb, Paula Beer
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: Frankrike
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Netflix 5 juli 2019





Handling
När kärnvapenkriget hotar i en nära framtid försöker en expert på undervattensakustik visa att allt inte är som det verkar – eller låter – med hjälp av bara sina öron.

Min kommentar
Jag vet faktiskt inte om jag har nämnt det förut här i bloggen, men jag har ännu en typ av favoritfilm. Nämligen ubåtsfilmer. Den där klaustrofobiska spänningen när man är djupt ner i vattnet och inte ser något... Fy sjutton så läskigt. Alltså hamnade den här filmen på vill-se-listan. Trots att den är fransk.

Vi hade inte tittat speciellt länge när jag kom ihåg att Netflix låter vem som helst översätta filmer. Man behöver liksom bara lämna något slags prov och så får man grön lampa. Jag har märkt det många gånger på engelskspråkiga filmer, men där förstår jag ju vad de säger. Annat blir det med en fransk film... Ibland var det de sa helt obegripligt, det kändes lite som att det var Google Translate som hade översatt. En ubåtsfilm kräver en del av sin översättare. Vilket den här personen uppenbarligen inte levde upp till. Jag ville ha det här sagt, eftersom jag tror att filmen kunde ha varit väldigt mycket bättre med en riktig översättning. Alternativt om man kan franska.

Jag känner mig tveksam till en del saker som händer i den här filmen, som till exempel i början med helikoptern. Vad hände egentligen med fartyget som helikoptern kom ifrån? Och så var det lite mot slutet, med två händelser som inte känns riktigt sannolika. Det som händer inne i ubåtarna känns dock trovärdigt, med paniken och hjälplösheten.

Det här är, uppenbarligen, inte som en Hollywoodfilm. Det är inte mycket action att tala om och här finns inte heller testosteronstinna hårdföra män. De känns lite som vem som helst. De agerar inte alltid speciellt logiskt, men filmen förstärker alla mina fördomar mot militärer och deras oförmåga att tänka utanför boxen. Det är ganska mycket teknisk jargong, tror jag, och den hade varit intressant att hänga med på.

För mig är detta en typisk Netflix-film. Det är en okej story, det är bra filmat och det är bra skådespel. Återigen så är det manuset som sänker (igen, pun intended) filmen. Allt detta med reservation för att jag har missat något väsentligt på grund av den usla översättningen.



Letterboxd hade den 3,6 i genomsnitt (beräknat på 1 092 betyg).
IMDb hade den 7,1 i genomsnitt (beräknat på 4 086 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar