fredag 5 juli 2019

Månadsbokslut juni 2019

Antal lästa böcker i juni 2019: 8

34. Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson
35. Den goda dottern av Karin Slaughter
36. För oss är natten ljus av Christoffer Holst
37. Den onde samariten av Mason Cross
38. Memento mori av Elias Palm
39. En hunds bästa vän av W Bruce Cameron
40. Elefanten som gick upp i rök av Haruki Murakami
41. Syndafloder av Kristina Ohlsson

Antal lästa sidor: 3103
Genomsnitt/dag: 103
Genomsnitt/bok: 387

Snittbetyg: 3,75
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 3

Drama: 3
Kriminalroman: 3
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (7/12)
E-böcker: 1 (2/12)
Finish that series: 3 (11/18)
Hyllvärmare: 5 (23/36)
Vi möts igen: 1 (5/6)
Sist på serien?: 1 (3/6)

Kvinnor: 3
Män: 5
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 3

Antal nykomna böcker: 4
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Syndafloder av Kristina Ohlsson
Månadens överraskning: Memento mori av Elias Palm
Månadens besvikelse: Den onde samariten av Mason Cross
Månadens roligaste: En hunds bästa vän av W Bruce Cameron
Månadens mysigaste: En hunds bästa vän av W Bruce Cameron
Månadens otäckaste: Spåren vi lämnar efter oss av Pernilla Ericson

Kommentar:
Jag trodde länge att jag skulle fortsätta att hålla mig undan både djupa dalar och höga toppar. Sedan råkade jag tjuvstarta julis läsning och kunde inte lägga ifrån mig boken. Det ökade också på min lästakt och sidantalet steg för första gången på väldigt länge till över 3000.

Fyra av de lästa böckerna ingår i någon serie och tre av dem är den senaste utgivna/översatta. Två av serierna lär inte fortsätta och den andra vill jag nog inte fortsätta med. Alla tre är en del av min Finish That Series-utmaning och i den ligger jag lite före. En påbörjad serie blev det också och den finns med i min Sist på serien-utmaning. Där ligger jag i fas. En av böckerna ingår i min Vi möts igen-utmaning och där ligger jag väldigt mycket före. En Boktolva blev det också och även där ligger jag före. Tre av böckerna är recensionsexemplar och fem är hyllvärmare. Utmaningsmässigt så går det väldigt bra.

Fyra nya böcker hittade hem till mig och alla fyra är recensionsexemplar. Tre av dem var överraskningar. Ingen bok lämnade hyllorna.

Om månadens bästa: Syndafloder stal segern från Spåren vi lämnar efter oss, eftersom jag inte kunde sluta läsa och blev klar med den sista juni.
Om månadens överraskning: Det är en underdrift att säga att jag inte har gillat de två första delarna i serien, men Memento mori var faktiskt riktigt bra.
Om månadens besvikelse: Nej, det finns så mycket i Den onde samariten som inte alls passar mig.
Om månadens roligaste: Hunden i En hunds bästa vän är helt klart roligast i juni.
Om månadens mysigaste: En hunds bästa vän var inte bara mysig, men den handlade ju om en hund...
Om månadens otäckaste: Egentligen var nog ingen riktigt otäck, men Spåren vi lämnar efter oss handlar ju lite om vad man kan hitta på nätet.

6 kommentarer:

  1. Över 3000 var inte illa!
    Jag gillar ju som sagt var allt av KRistina Ohlsson. Och Pernilla Ericsons serie gillar jag också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var evigheter sedan jag läste så mycket och till stor del beror det på Syndafloder och Spåren vi lämnar efter oss :)

      Radera
  2. Jag har läst Mina liv som hund av Cameron, den var fin, rolig och mysig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den är bättre än den här nyare ;)

      Radera
  3. Men åh vad ballt att lägga upp en karta så där! Det skulle jag också vilja göra :) Jättebra idé ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både bra och dåligt :) Det är kul att se var man har varit, men det är inte kul att se så stora tomma områden...

      Radera