söndag 14 juli 2019

Smakebit på søndag: Silvervägen

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag hade precis börjat vänja mig vid dessa härliga, vilsamma och oplanerade helger. Då brakar det löst. Eller nej, så illa är det inte. Men en del sociala åtaganden har det blivit/blir det. Igår kom svägerska med man på besök och i dag ska vi iväg och äta (på restaurang) med svärfar. Lite lagom tempo, kanske, men lite dumt att det hamnade på samma helg. Och vi som hade tänkt åka på glassutflykt om vädret var bra...

Det blir väl inte så mycket läsning den här helgen, men förra boken jag läste (Miraklet av Emma Donoghue) blev utläst tidigare än vad jag hade vågat hoppats på. Så Silvervägen av Stina Jackson kunde påbörjas redan igår. Lite otäckt är det att ge sig på en så hajpad bok, men det värsta har nog lagt sig nu. Trots allt. Så här börjar boken.
Ljuset. Det stack och brann och slet i honom. Lade sig över skogarna och sjöarna som en uppmaning att fortsätta andas, som ett löfte om att nytt liv var på väg. Ljuset som fyllde ådrorna med rastlöshet och tog sömnen ifrån honom. Redan i maj låg han vaken när gryningen letade sig igenom fibrer och springor. Han kunde höra tjälen sippra ur jorden där vintern förblödde. Bäckarna och älvarna som brusade och steg när fjällen skalade av sig sina vinterkåpor. Snart skulle ljuset fylla nätterna, sträcka ut sig och förblinda, skaka liv i allt som slumrade under de multna löven. Det skulle fylla trädknopparna med värme tills de brast och skogen skulle sjuda av hungerskrin från de nykläckta liven. Midnattssolen skulle driva människorna ur sina hålor och fylla dem med längtan. De skulle skratta och älska och våldföra sig på varandra. Det hände att människor försvann, att de bländades och tappade bort sig. Men han ville inte tro att de dog.

28 kommentarer:

  1. Svar
    1. Visst är det en fantastisk stämning som målas upp.

      Radera
  2. Den här har jag läst, tyckte om den, särskilt stämningen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte om den i första halvan. Nu är jag ganska less på myggens inande...

      Radera
  3. Vi har gjort unna sommerbesøkene for i år og skal nå bare kose oss hjemme. Da blir det helt sikkert plass til mer lesing :-) Ha en riktig fin sommersøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte påbörjat semestern än så egentligen kan man säga att vi ligger före i schemat med allt det sociala :)

      Radera
  4. Jag läste den för ett tag sedan. En helt okej spänningsroman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte ännu vad den kommer att landa på för omdöme, men minst helt okej :)

      Radera
  5. Fantastisk stämning som lockar till mer läsning. jag har den på min att-läsa-lista, tror jag ska flytta fram den lite. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämningen är helt fantastisk, det går knappt att förklara.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Och ja, det där är ju en bok som setts flitigt, hoppas den är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, men just nu är den lite långrandig :)

      Radera
  7. Håller med om att det är lite läskigt och nervöst att plocka upp en sån hyllad bok, hoppas den är bra. :) Tack för en bra smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag lyckades få ner förväntningnarna :)

      Radera
  8. en duktig debut, tyckte jag. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju inte läst ut denna än, men jag kan nog redan nu säga att jag gärna läser mer av henne.

      Radera
  9. Visst är det skönt att gå ner i varv, men maan vänjer sig väldigt lätt vid det. Tack för smakbiten! Har läst och tyckte om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oplanerade helger är bland det bästa jag vet, men ibland måste man ju :)

      Radera
  10. Jag brukar ju inte läsa deckare men den har jag läst. Gillade den. Det är ju något med det norrländska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag tycker detta är en deckare, i egentlig mening, och det var nog tur att jag inte förväntade mig det :)

      Radera
  11. Det är så där, jag kan också ibland bli lite motsträvig om "alla" läser en bok. Men den här tror jag att jag ska läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville ju verkligen läsa den, men när det gäller hajpade böcker så väntar jag gärna ett tag.

      Radera
  12. Visst har man sett många blänkare om den boken, men ännu har den inte hamnat hos mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vann den i en utlottning förra sommaren så det har tagit ett år innan jag läste den :)

      Radera
  13. Den finns oläst i min läsahög. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Ser fram emot att läsa vad du tycker om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dröjer lite, men det kommer :)

      Radera