tisdag 24 september 2019

Tisdagstrion: Verklighetsflykt

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Verklighetsflykt.

Ett tema som ställer till lite problem. Hur i hela friden ska jag tolka detta? Jag skulle nog vilja påstå att det flesta böcker jag läser skulle kunna vara från verkligheten, men visst efter lite letande så dyker det ju ändå upp några. Det känns dock som att det borde finnas många fler.

1. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams är ett perfekt exempel på verklighetsflykt. En fantastiskt rolig och absurd berättelse. Tyvärr gäller det endast första delen, de efterföljande blir lite, lite sämre för varje bok.
2. Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde är även den åt det absurda hållet. Fantastisk humor. Eller vad sägs om en karaktär som heter Paige Turner?
3. Harry Potter. Den här listan kan omöjligt vara komplett utan de här böckerna.

30 kommentarer:

  1. Jag hade också problem med att tolka det men det var lite fritt. Harry Potter är ett utmärkt exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på sätt och vis så är ju alla böcker verklighetsflykt.

      Radera
  2. Liftarens guide till galaxen har jag tänkt att jag vill läsa i så många år men det har inte blivit så. Kanske fick jag en puff ditåt nu. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  3. En spännande trio! Har bara läst Harry Potter av dem men vill absolut läsa de andra två. Och ett namn som Paige Turner är ju underbart! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bröt faktiskt ihop lite när Paige Turner dök upp :)

      Radera
  4. Precis, Harry Potter är den perfekta verklighetsflykten.

    SvaraRadera
  5. 'Liftarens guide till galaxen' har jag aldrig riktigt blivit vän med, men känner hela tiden att jag måste göra ett nytt försök, för jag borde gilla den. 'Var är Jane Eyre' kände jag inte till, den får jag kolla upp. 'Harry Potter' har jag i alla fall läst, åtminstone de fyra första.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var är Jane Eyre? tyckte jag var fantastiskt rolig och jag vill egentligen läsa fler i den serien.

      Radera
  6. Håller med om alla på din lista :)

    SvaraRadera
  7. klockrent! inser jag som inte läst mera än lyssnat lite på Adams och när Fry läser Potter. Fforde står på den långa att - läsa - listan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fforde var en väldigt trevlig bekantskap :)

      Radera
  8. Jag gillade alla delar av Liftarens guide, även om vissa är bättre än andra. Gillar att den blir mer skruvad och invecklad i de senare böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände att det blev lite för samma likadant i de andra böckerna, bara mer och mer skruvat :)

      Radera
  9. Harry Potter är den enda jag löst. Liftarens guide försökte jag börja men den var ingenting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liftarens guide till galaxen är ju väldigt speciellt. Tror det är en av de där böckerna som man är antingen eller för.

      Radera
  10. Ja hur man kan missa Harry Potter.. Jag får skämmas ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var ju med i så mångas trio i dag ändå :)

      Radera
  11. Liftarens guide är underbar. Jag tror jag lyssnat på den och läst den. Stephen Fry läser den på engelska vilket är en höjdare. Han och Adams var tydligen goda vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns fortfarande hur jag låg och fnittrade sent på natten när jag läste Liftarens guide till galaxen i tonåren :)

      Radera
  12. Jag läste de tre första delarna av Liftarens guide till galaxen när den fortfarande var en trilogi ;) På den senaste delen står "del 6 av 3"... En underbart bisarr historia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har då läst alla sex delarna i trilogin :) Vansinnigt absurd historia.

      Radera
  13. Rätt nyligen läst Liftarens guide till galaxen, fantasifull i stora mått. Men kanske jag inte ska ge mig på själva fortsättningen av serien, kan nog räcka med att ha läst den där första. Nyfiken på Jasper Fforde-boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fforde-boken var en riktig höjdare för mig. Gillade verkligen humorn :)

      Radera