måndag 30 september 2019

TV-serie: Beforeigners

Titel: Beforeigners
Originaltitel: Fremvandrerne
Genre: Science fiction
Skapad av: Anne Bjørnstad, Eilif Skodvin
TV-bolag: HBO
Skådespelare: Nicolai Cleve Broch, Krista Kosonen, Ágústa Eva Erlendsdóttir, Stig Henrik Hoff, Ragnhild Gudbrandsen
Premiär: 2019-08-21
Produktionsland: Norge
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på HBO september 2019




Handling
Folk från det förflutna börjar oförklarligt dyka upp i havet. Ett par år senare paras kriminalaren Lars Haaland ihop med Alfhildr Enginnsdottir, den första polisen med vikingaursprung, för att lösa ett mystiskt mordfall i Oslo.

Min kommentar
Tidsresor har nog alltid varit något som har fascinerat mig så när jag såg reklam för den här serien la jag omedelbart till den på vill-se listan. Jag visste inte speciellt mycket om den, bara det med tidsresor och att det skulle finnas något brott också.

Beorende på hur man ser på den här serien så kan den vara otroligt kontroversiell, eftersom grundhistorien handlar om vad som kan hända när det dyker upp människor från en annan tid, när kultur och seder var helt annorlunda. Här poppar det upp fornnordiska människor, från allt mellan stenåldern till 1800-talet. De har problem med att anpassa sig till den moderna tiden och alla vill leva som på sin egen tid. Men, om man tror att Beforeigners är en allegori för dagens flykting- och migrationsfrågor så har man bara delvis rätt. Serien är så mycket mer. Den har lite av allt och blandningen blir suverän.

Oslo har blivit en kaotisk stad där man kan se stenåldersmän uppe i träden, hissar som används för att hålla getter och andra kulturkrockar. Här finns, naturligtvis, tidsiter. En del nutidsmänniskor blir transtemporala och flyr nutiden. Det skapas multitemporala par och arbetsplatserna blir flertemporala. Jag vet inte hur korrekt fornnordiskan är, men alla framvandrare pratar det (olika dialekter då, beroende på vilken tid de kommer från) och jag är imponerad över att det låter så autentiskt.

Kemin mellan nutidskriminalaren Lars Haaland och hans inkvoterade fornnordiska kollega Alfhildr Enginsdóttir är perfekt, men det är Alfhildr som är stjärnan. Hon är stentuff (hon var sköldmö i sin "gamla" tid) och hon gör sitt bästa för att anpassa sig till den moderna tiden. Kollegan Wenche är otroligt rolig, eller vad man ska kalla det, och hon gör mig vansinnig med sina fördomar.

Jag tycker den här serien är väldigt lovande. Den tar sig inte på allvar, men den är ändå seriös. Jag väntar otåligt på fortsättningen nu.

Säsongsavslutning [spoiler]Alfhildr får vet att hon (förmodligen) inte alls är viking utan från den nutid hon nu lever i. Madeleine, som "fejkade" en framvandring gräver upp Olav den heliges vapen och halsband. Som hon sedan ger till Olav den helige, som sägs vara dödad av Tore Hund, när han kommer ridande på sin häst.[/spoiler]



TV Time har serien 8,76 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 1 869 betyg).
Jag ger den 4,0.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar