måndag 30 december 2019

Film: 6 underground (2019)

Titel: 6 underground
Originaltitel: 6 underground
Genre: Action
Regissör: Michael Bay
Manus: Paul Wernick, Rhett Reese
Skådespelare: Ryan Reynolds, Mélanie Laurent, Manuel Garcia-Rulfo, Ben Hardy, Corey Hawkins
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 127 min
Serie: -
Såg den på Netflix 13 december 2019





Handling
Efter att ha iscensatt sin egen död rekryterar en teknikmiljardär en internationell grupp till ett farligt och blodigt uppdrag: att krossa en brutal diktator.

Min kommentar
Vi bestämde oss för att ta något annat än en julfilm den här Luciadagen. Kanske mest på grund av att den här filmen hade premiär då. Egentligen var jag lite tveksam till om jag ville se den. Jag har ju svårt för Ryan Reynolds och tycker att han väldigt ofta blir för mycket. Men så är det ju det där med att jag ju gillar Michael Bay. Och vi behövde något lättittat.

6 underground börjar i ett rasande tempo, med en 20-minuters lång biljakt genom Florens gator. Sedan ökar det. Vid minst ett tillfälle tänker jag att det här vill man ska funka på första tagningen, att ta om skulle bli riktigt jobbigt. Och dyrt. Detta är faktiskt Netflix hittills dyraste film, vilket inte alls är svårt att förstå. Det sparas inte på effekterna, som är otroligt läckra, och det smäller och exploderar mest hela tiden. Det händer så mycket att jag inte alltid hinner med.

En bra actionfilm ska, enligt mig, innehålla ett visst mått av humor. Inte vilken humor som helst, utan den där torra, cyniska sorten. Precis som den är i 6 underground. Skådespelarna passar perfekt i sina roller och kemin mellan dem är trovärdig. Till och med Ryan Reynolds är bra.

Det blir lite rörigt i början när det kommer några tillbakablickar, men där får man veta lite mer om några av gruppmedlemmarnas bakgrund och det är alltid intressant. Alla får dock inte sin historia berättad, men det betyder bara att det kan bli fler filmer. I en sådan här utpräglad action finns det så klart en del som inte är så bra och det känns som att allt inte riktigt går ihop här. Men jag skiter i det.

6 underground får en fyra för att jag i det här fallet hellre friar än fäller och för att jag är helt säker på att jag kommer att se den igen. Det här är verklighetsflykt av rang. Luta dig tillbaka och bara åk med.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 2 963 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 7 012 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

2 kommentarer:

  1. Det känns inte riktigt som min typ av film men kan säkert vara bra, i alla fall för stunden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste ju vara medveten om vilken typ av film man ser. Om man inte gillar fullt ös medvetslös så ska man inte se denna :)

      Radera