måndag 16 december 2019

Film: Tall girl (2019)

Titel: Tall girl
Originaltitel: Tall girl
Genre: Komedi
Regissör: Nzingha Stewart
Manus: Sam Wolfson
Skådespelare: Ava Michelle, Griffin Gluck, Anjelika Washington, Luke Eisner, Steve Zahn
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 101 min
Serie: -
Såg den på Netflix 22 november 2019





Handling
16-åriga Jodi är ovanligt lång för sin ålder och har aldrig haft en pojkvän. Men det kanske blir ändring på det när en lång utbytesstudent börjar på hennes skola.

Min kommentar
Var inte filmutbudet bättre förr? Det kommer massor av film, men det är väldigt svårt att hitta något som faktiskt är bra. Tall girl valdes i alla fall för att vi återigen behövde något upplyftande efter en jobbig vecka.

Jag gillar Jodi. Hon vinner mig redan i öppningsscenen. Hon läser nämligen och inte vilken bok som helst utan Dumskallarnas sammansvärjning. En riktigt bra bok. Hennes kompis Fareeda är också lätt att tycka om. Däremot känner jag genast aversion mot Stig, den så kallade svenska utbytesstudenten. Varför i hela friden väljer man en tysk att spela svensk? Brytning och allt blir bara så fel. Och det är svårt att hålla sig för skratt när han säger en mening på tyskklingande svenska.

I Tall girl så skrapas det bara på ytan och här finns också det sedvanliga amerikanska budskapet och universallösningen på alla problem: "lite smink och frisyrbyte, så att du blir söt, hjälper mot allt". Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och säga att Jodis problem nog mest är skapat av hennes föräldrar. Det är de som ser hennes längd som ett problem och hela tiden pratar om det.

Tall girl är inte dålig, men inte heller bra. En underhållande axelryckning. Den följer standardmallen och efter bara en liten stund vet man exakt hur det ska sluta.

Tyvärr känner jag mig tvungen att ha med den här lilla avdelningen här...
Avdelningen för olika funderingar:
[spoiler]Så märkligt det där med hon som filmade på festen. Hon säger att hon ville dokumentera utifall att Jack någonsin funderade på att ha en fest igen. Problemet är ju att inget hade hänt än när hon började dokumentera. Var hon synsk?[/spoiler]



Letterboxd hade den 1,6 i genomsnitt (beräknat på 15 907 betyg).
IMDb hade den 5,3 i genomsnitt (beräknat på 11 105 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan inte köpas än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar