onsdag 12 februari 2020

"Kom i min famn" av Caroline Erikssson

Författare: Caroline Eriksson
Titel: Kom i min famn
Genre: Drama
Antal sidor: 343
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Simone Boman 1
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2020
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 januari 2020




Första meningen: Det finns de som skulle kalla mig mördare.

Baksidetext
Hur skulle du reagera om du en dag kontaktades av en främling som avslöjar något som får hela din värld att vändas upp och ner? Det är vad som händer Thomas, en gift man med en fyraårig dotter, en man som prioriterar familjen och sätter en ära i att vara en god människa. Samtalsterapeuten Simone Boman får ett uppdrag på företaget där Thomas arbetar och vinner snart hans förtroende. Allteftersom de kommer varandra närmare får hon svårt att hålla den professionella distansen, samtidigt som hon brottas med sina egna demoner. Snart finner hon sig indragen i något mycket större och mörkare än hon någonsin kunnat förutse.

Min kommentar
Caroline Eriksson har jag tidigare läst två andra böcker av, de två historiska som hon har skrivit. När jag såg att hon skulle släppa en ny bok, som ska vara första delen i en serie om samtalsterapeuten Simone Boman, så blev jag så klart nyfiken. Och plötsligt en dag så damp den till min stora glädje, och överraskning, ner på min hallmatta. Jag kunde inte motstå den utan det var bara att klämma in Kom i min famn så fort det bara gick.

Det är inte speciellt många karaktärer i den här boken, bara en handfull (men vilka karaktärer det är!) och de är alla tydliga (förutom Kristoffer, vem är han egentligen?) och trovärdiga. Då menar jag trovärdig i meningen att jag tror på dem, även om jag ibland tycker att de agerar otroligt besynnerligt. Som till exempel att bjuda in en helt främmande person i sitt hem att sitta barnvakt. Helt ensam. Speciellt som den här personen inte direkt är att betrakta som stabil och pålitlig. Det är ändå trovärdigt, eftersom det överensstämmer med personligheten på den som gör det. En väldigt creepy personlighet, för övrigt.

Kom i min famn är... spännande är kanske fel ord, men den är definitivt intressant. Närmast fängslande och det är svårt att lägga undan boken. Det är mycket som händer i huvudet på karaktärerna, vilket jag gillar, och det gäller att ha koll på dem. Allt är inte som man tror och det är fascinerande att vara med när historien vecklar ut sig. Ibland kan det bli ett fasligt ältande av Simones känslor. Samma sak liksom trummas in. Jag tycker det blir en aning tjatigt och det kan vara det som gör att jag tycker mindre och mindre om henne.

Jag måste bara ha ett helt stycke här med Simone. Det finns så mycket att säga om henne. Inte bara positivt. Hon verkar ha axlat ansvaret för familjen från början. Sedan vill hon att mannen ska ta större ansvar. Hon går och grunnar och ältar i sin ensamhet, lite som en självpåtagen martyr. När hon har funderat klart så ställer hon sin man inför fullbordat faktum. Jag vet inte om hon försökte förklara för sin man hur hon verkligen kände, men i boken finns inga spår av det. Ingen människa är tankeläsare. Simone vill också att andra ska se/bekräfta henne, men själv är hon inte speciellt bra på att se sin familj och hon missar det uppenbara. Att hon sedan påbörjar något nytt utan att först avsluta det gamla är bara så fel. Därmed inte sagt att jag inte förstår henne. I nästa stund finner jag mig själv hejande på henne när hon skäller ut sin egen mamma. Jag tycker att mamma borde vara glad över att Simone visar sina döttrar att även kvinnor kan ha en karriär. Det är ju inte som att hon är ensam vuxen i familjen. Sedan tycker jag att det är fantastiskt kul att Simone vinterbadar. Precis som författaren själv.

Genren för den här boken är lite oklar. På själva boken står det family noir, vad det nu kan betyda. I de olika bokhandlarna är genren däremot deckare/thriller. Om man förväntar sig en deckare eller thriller när man läser Kom i min famn så kan förväntningarna slå fel. Psykologiskt (relations)drama är nog en mer korrekt benämning. Det kanske är det som är family noir...

Jag kan inte låta bli att fundera över hur Simone ska göra, vad som kommer att hända. Jag gissar att vi får vänta ett tag på nästa bok. Det är synd för jag vill veta. Nu.

Goodreads hade den 3,68 i genomsnitt (beräknat på 22 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Kom i min famn: Lottens bokblogg, hyllan och Johannas deckarhörna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Lägger den här i bokhyllan så länge. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Grymt bra tips, åter direkt i bokhyllan!

    SvaraRadera