lördag 1 februari 2020

"Lärjungen" av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt

Författare: Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
Titel: Lärjungen
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 495
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Sebastian Bergman
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2012
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 14 januari 2020




Första meningen: När taxin svängde in på Tolléns väg strax före halv åtta på kvällen trodde inte Richard Granlund att hans dag kunde bli mycket värre.

Baksidetext
Sebastian Bergman gör allt han kan för att få ordning på sin tillvaro och komma till rätta med sitt sexmissbruk. Efter att ha fått veta att han har en vuxen dotter har han hittat en mening med livet. Nu brottas han med om han ska avslöja att det är han som är hennes biologiska pappa. Han längtar efter att få berätta, men han förstår samtidigt att det kan förstöra hennes liv. Hon har redan någon hon kallar pappa, som hon älskar.

Samtidigt utreder hans gamla team på Riksmord en serie brutala kvinnomord som på ett obehagligt sätt leder tankarna till Edward Hinde - en dömd seriemördare som Sebastian satte bakom lås och bom för många år sedan. Men Hinde sitter fortfarande inne, under stark bevakning, vilket gör att polisen tror sig ha att göra med en copycat.

Till sist lyckas Sebastian övertala Torkel, hans gamla chef som leder teamet, att låta honom ta del av utredningen. Det han får reda på är mycket obehagligt. Sebastian inser att morden riktar sig mot honom - och vem skulle mördaren i så fall kunna vara om inte Edward Hinde? Inspärrad eller inte.

Min kommentar
Det händer väldigt ofta att jag läser första delen i en serie och sedan faller alltihop i glömska. Trots att jag gillade det jag läste. Den här serien om Sebastian Bergman är precis sådan. Då avslutades ändå första boken med en cliffhanger av sällan skådat slag. Dessutom har jag haft resterande delar stående i hyllan i flera år. Lärjungen köpte jag sommaren 2012 och nu, nära åtta år senare så är det äntligen dags.

Det som sticker ut i de här böckerna, så här långt, är karaktärerna. De är som människor är mest; långsinta, revirpinkande, inskränkta och missunnsamma. Och så, oftast, några bra sidor också. Kronan på verket är självaste Sebastian Bergman. Trots att han här visar några mänskliga sidor så har en fortfarande en särdeles läskig personlighet. Helt omöjlig att tycka om. Men väldigt intressant. Poliserna i gruppen på Rikskrim är lite blandad kompott. Vanja var mer intressant i första boken, men här får Billy ta lite mer plats. Jag tycker faktiskt lite synd om honom, till att börja med. Det är inte lätt att ändra sig för att passa någon annan, alla behöver liksom inte coachas "uppåt". En del trivs precis där de är. Sedan avslutas boken med en lite skrämmande handling, som får mig att ana att även Billy har oanade och inte så sympatiska sidor. Det där undrar jag lite vart det ska ta vägen. Dumhuvudet Thomas Haraldsson dyker upp igen. Sin vana trogen förstör han återigen utredningen och utsätter alla andra för fara. Jag hoppas detta var det sista vi såg av honom. Priset för mest minnesvärda karaktär går dock till Ellinor Bergkvist. Hon gör mig frustrerad, arg, illa berörd, men ändå glad (kanske är det skadeglädje?). Hon har en nästan lika läskig personlighet som Sebastian, men på ett något trevligare sätt. Hon är helt immun mot Sebastians elakheter.

I Lärjungen finns det inte något brott att lösa, i alla fall inte i egentlig mening. Man vet vem som ligger bakom allt. Det gör att den inte kommer riktigt upp i nivå med Det fördolda. Spänningen blir inte på samma sätt när det inte är ovisst och så är det ju ingen problemlösning (för mig) inblandad. Jag tycker det blir lite för utdraget ibland, men det här är så läsvärt. Tredje delen är inplanerad i februari. Det ser jag fram emot.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,12 i genomsnitt (beräknat på 4 443 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Lärjungen: Annikas litteratur- och kulturblogg, Ariels bokhylla och BookieCookiez.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar