fredag 7 februari 2020

Månadsbokslut januari 2020

Antal lästa böcker i januari 2020: 7

01. Björnstad av Fredrik Backman
02. Pakt av Anna Roos
03. Lärjungen av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
04. Bekännelsen av Jessie Burton
05. Tidsmaskin av Mårten Dahlrot
06. Kom i min famn av Caroline Eriksson
07. En framtida hemmafrus bekännelser av Elin Eldestrand

Antal lästa sidor: 2274
Genomsnitt/dag: 73
Genomsnitt/bok: 324

Snittbetyg: 3,71
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 3
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Drama: 3
Feelgood: 1
Kriminalroman: 1
Skräck: 1
Thriller: 1

Boktolvan: 1 (1/12)
Finish that series: 1 (1/18)
Hyllvärmare: 5 (5/36)
Vi möts igen: 1 (1/6)

Kvinnor: 4
Män: 3
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 6
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 4
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Björnstad av Fredrik Backman
Månadens överraskning: Bekännelsen av Jessie Burton
Månadens besvikelse: -
Månadens roligaste: En framtida hemmafrus bekännelser av Elin Eldestrand
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: Björnstad av Fredrik Backman

Kommentar:
Jag trodde faktiskt att jag skulle ha läst mer i januari. Det kändes så. En av de jag läste var dessutom väldigt, väldigt kort. Däremot så kan det vara så att en av årets bästa böcker redan är läst.

Fyra av de lästa böckerna ingår i serier och tre av dem är första delen. En av dem är dessutom den senaste delen. Bara en av böckerna ingår i min Finish That Series-utmaning. En annan ingår i Vi möts igen. En Boktolva blev det också. Fem av böckerna var hyllvärmare. Alla utmaningar ser alltså bra ut så här efter en månad. Fyra av böckerna var recensionsexemplar.

Jag trodde inte att det skulle bli en enda ny bok i januari. Inga inköp eller liknande var planerade. Då ramlar det in fyra recensionsexemplar som överraskning. Väldigt trevligt. Alla fyra är dessutom sådana jag verkligen vill läsa. En av dem är faktiskt till och med redan läst. Inga böcker gick åt andra hållet, alltså lämnade mina hyllor.

Om månadens bästa: Backman har en förmåga att gå på knock, Björnstad är inget undantag.
Om månadens överraskning: Bekännelsen var en intressant läsupplevelse, lite tråkig, men intressant och svår att lägga ifrån sig.
Om månadens besvikelse: Jag blev faktiskt inte besviken på en enda bok.
Om månadens roligaste: Det blev en hel del fniss när jag läste En framtida hemmafrus bekännelser.
Om månadens mysigaste: Jag saknar fortfarande mysigt.
Om månadens otäckaste: Björnstad får faktiskt den här platsen också, eftersom jag vet att det här inte alls är speciellt långt ifrån verkligheten.

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig bokhög du läste. Björnstad och Bekännelsen ha jag tänkt läsa under året.

    SvaraRadera