måndag 3 februari 2020

TV-serie: The witcher #1 (2019)

Titel: The witcher
Originaltitel: The witcher
Genre: Fantasy
Skapad av: Lauren Schmidt, Andrzej Sapkowski (bok)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Henry Cavill, Freya Allen, Anya Chalotra, Joey Batey, Adam Levy
Premiär: 2019-12-20
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på Netflix januari 2020





Handling
Häxkarlen Geralt från Rivia försöker att hitta sin plats i en fiktiv medeltida värld, Kontinenten, där alver, häxor, gnomer och monster gradvis trängs undan av människan. Häxkarlar är kringvandrande monsterjägare som hyr ut sina tjänster.

Min kommentar
När den här serien började på Netflix kände jag mig trygg i min slutsats att jag absolut inte ville se den. Monsterjägare är inget som tilltalar mig. Men så en dag kom sambon hem och sa att han ville se den. En kollega hade lurat i honom att den var som Game of thrones. Jag hoppas det var sista gången sambon litar mer på sina kollegor än på mig...

The witcher hade nog kunnat vara helt okej om den hade gjorts annorlunda. Att den innehöll tidshopp stod klart ganska tidigt, men de var riktigt dåligt gjorda. De kom utan förvarning och helt utan sammanhang. Dessutom visade de hur ganska väsentliga händelser skulle gå, innan de andra trådarna kom dit. Det blir ju liksom inte spännande då. Jag får heller aldrig veta hur den här världen ser ut. Ortsnamn och områdesnamn kastas ut, men jag har ingen aning om var de ligger eller vilka som bor där. Hjälten (The witcher) är vansinnigt tråkig och går bara omkring och grymtar och väser. Efter ett par avsnitt så sitter jag och undrar vad i hela friden allt går ut på. Det finns liksom ingen riktning.

En väldigt märklig sak är att många av de här karaktärerna kan utöva magi, men ändå slåss de med nävarna (och svärd ibland). Förutom vid slutstriden. De verkar alla plötsligt komma på att det här med magi, det är en bra grej att använda när man slåss.

Den enda ljuspunkten var trubaduren, som The witcher hängde med ett tag. Han var helt sanslöst rolig.

The witcher känns som ett klassiskt exempel på hur det kan bli när man jobbar efter principen more is more. Det känns som en pizza med extra allt. Men botten saknas. The witcher är i alla fall inte ett dugg lik Game of thrones.



TV Time har serien 9,74 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,4 i genomsnitt (beräknat på 201 871 betyg).
Jag ger den 2,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan än så länge inte köpas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar