måndag 9 mars 2020

Film: Till alla killar jag har gillat (2018)

Titel: Till alla killar jag har gillat
Originaltitel: To all the boys I've loved before
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Susan Johnson
Manus: Sofia Alvarez, Jenny Han (bok)
Skådespelare: Lana Condor, Noah Centineo, Israel Broussard, Anna Cathcart, John Corbett
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på Netflix 14 februari 2020





Handling
Lara Jean har skrivit kärleksbrev till alla sina stora kärlekar. Brev som inte var tänkta att nå sina mottagare. Så klart gör de det och Lara Jean liv förvandlas till en mardröm när föremålen för hennes kärlek, en efter en, konfronterar henne.

NASA misstänker att det är Clifford som ligger bakom strömspikarna och tar därför hjälp av Roy för att ta reda på vad som faktiskt försiggår ute vid den blå planeten.

Min kommentar
Alla hjärtans dag är inget vi uppmärksammar i vårt hem (här tycker vi om varandra alla 365 eller 366 dagar om året), men lite eftergifter kan man ju göra. Som att till exempel inte se en skräckfilm. Eftersom det bara fanns sådana osedda i filmhyllan fick vi komma på något annat. Då kom jag plötsligt ihåg Till alla killar jag har gillat. En film som jag stoppade sambon från att se under en bussresa, eftersom jag också ville se den. Den fick det ju så klart bli.

Jag visste egentligen inte vad jag hade att förvänta mig (nej, jag har inte läst boken), men det här var bättre än jag trodde. Jag får lite 80-talsvibbar av filmen och då menar jag känslan som den förmedlar. Det är myspysigt och charmigt utan att bli sockersött. Helt enkelt en riktig feelgood.

Huvudpersonerna är sympatiska. Hela familjen Covey är fantastisk och pappan är briljant. Deras sammanhållning och värme känns uppfriskande. Inget dysfunktionellt i närheten här. Lara Jean är en trevlig bekantskap. Jag gillar att hon är lite introvert och har drag av enstöring. Det känns bra som motvikt till alla utagerande barn/ungdomar i både film, böcker och verklighet. Trots sin tillbakadragna personlighet så står hon upp för sig själv och hon viker inte för störiga skolkompisar.

Filmen är lite klyschig, vilket väl hör till genren, men det blir aldrig tramsigt. Det finns inga överdrifter åt något håll. Det gäller även humorn, som ligger på en angenäm och lågmäld nivå. Till alla killar jag har gillat är perfekt underhållning på Alla hjärtans dag. Eller vilken dag som helst.



Letterboxd hade den 3,4 i genomsnitt (beräknat på 138 679 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 72 916 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan inte köpas.

2 kommentarer:

  1. Av mig fick den högre betyg, men mest för att jag blev så glad av den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev också glad och mådde bra, men en fyra kräver lite mer :)

      Radera