måndag 30 mars 2020

TV-serie: The Outsider #1 (2020)

Titel: The Outsider
Originaltitel: The outsider
Genre: Skräck
Skapad av: Richard Price
TV-bolag: HBO
Skådespelare: Ben Mendelsohn, Bill Camp, Cynthia Erivo, Yul Vazquez, Mare Winningham
Premiär: 2020-01-13
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix februari-mars 2020





Handling
Terry Maitland – även kallad Coach T – är något av en lokalkändis i Flint City. Alla känner den omtyckte basebolltränaren, som håller i stadens juniorlag och tränar ungarna i high school. Därför blir chocken extra stor när Terry blir arresterad inför publik och under stor dramatik vid en basebollmatch på den lokala arenan. Han anklagas för ett fasansfullt brott: sexuella övergrepp och mord på en elvaårig pojke.

Min kommentar
Det är väldigt mycket Stephen King här nu. Eller inte bara här. Han fullkomligt spottar ur sig böcker och den ena filmatiseringen efter den andra dyker upp. Han är het nu, skulle man kunna säga. TV-serien The Outsider bygger på boken med samma namn. En bok jag läste för bara knappt två månader sedan. Ganska färskt i minnet alltså.

Som vanligt blir det problem för mig att se en filmatisering när jag minns boken för bra. Jag försöker verkligen att inte tänka på det, men det är så mycket som är ändrat. Om det är till det bättre eller sämre? Både och. The Outsider som TV-serie blir inte en helt annan historia än boken, men nästan. Grunden är ju densamma så klart.

Skådespelarna är väldigt bra och jag tycker de känns trovärdiga. Jag kan känna igen mig i de flesta, eftersom de är vanliga människor. Det är situationen som är ovanlig. Mitt största problem är den här versionen av Holly Gibney (jajamän, hon är med). Jag har ju sett Mr Mercedes och älskade den Holly. Därför blir det jättekonstigt när någon annan spelar henne. Jag tycker inte att den nya Holly är lika uppfriskande kantig som den gamla Holly.

Det här är en väldigt mörk historia. Och då menar jag det bokstavligt. Också. Ibland är det riktigt svårt att se vad som händer. Dessutom är det oerhört utdraget. Vilket i och för sig stämmer bra överens med boken.. Tio timmar är på tok för mycket. Jag tror det hade räckt med hälften. Det blir varken spännande eller otäckt, men det skulle ju kunna bero på att jag har läst boken. Om det inte hade varit för att sambon blev rejält uttråkad efter de två första avsnitten och han har inte läst boken.

Jag tycker att The Outsider borde ha varit väldigt mycket bättre, med tanke på vilka som har varit inblandade. Richard Price ligger bakom smått fantastiska The Night Of, men i och för sig även bottennappet Child 44. Även Dennis Lehane är med på ett hörn. Jag sällar mig definitivt inte till hyllningskören.



TV Time har serien 9,85 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,1 i genomsnitt (beräknat på 35 837 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Serien kan inte köpas.

2 kommentarer:

  1. Ja, den var bokstavligen för mörk. Bra att du sa det, för jag trodde nästan det var något fel på inställningarna på min TV när jag såg första avsnittet i helgen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du beredd för det blir bara värre 😉

      Radera