söndag 31 maj 2020

Smakebit på søndag: Förrädare

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det ser ut att bli fantastiskt väder i några dagar nu (har varit också) och jag har förhoppningen att jag ska kunna tillbringa en del timmar på balkongen. Företrädesvis med boken jag läser just nu, Förrädare av Manda Scott. Den sägs vara en spionthriller och jag håller med. Det är agenter, dubbelagenter och minsann, är det inte en trippelagent också. Jag har ju egentligen inte mer än börjat läsa och hittills har det faktiskt varit lite jobbigt. Det är något med språket/meningsbyggnaden som gör att jag ibland får läsa meningarna många gånger för att fatta vad som menas, framför allt så flyter det inte på så där lätt och fint. Eller så är det för att allt är väldigt rörigt, det dyker liksom bara upp en massa personer som jag inte vet vilka de är och inte får jag veta det heller. I stället matas jag med referenser till saker som hänt tidigare. Det känns lite som att jag har ramlat in i mitten av en bok. Förhoppningsvis löser det sig.

Min smakebit är från sida 90:
Överste Laurence Vaughan-Thomas är en man som hushållar med sin sorg med en skicklighet som kommer sig av lång övning. Den visar sig i den allt stelare halsen och den likgiltiga anspänningen runt ögonen, men även detta skulle lika gärna kunna komma sig av åldern. Han har bestämt sig för att lätta hjärtat, att yppa sedan länge undangömda sanningar, och han tänker inte låta ett nytt dödsfall få honom på andra tankar.

24 kommentarer:

  1. underbara dagar nu, undangömnda sanningar kanske inte bra, njut av dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt känns lite lättare med lite sol och värme 🙂

      Radera
  2. Motigt när det blir rörigt för tidigt. Tack för smakbiten, ha en fin dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det hade hjälpt att vara insatt i franska motståndsrörelsen under andra världskriget. Det är jag inte.

      Radera
  3. Tack för smakebiten den finns oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte hört talas om denna. Här är det också strålande väder, fast det verkar blåsa en del också, just idag.

    SvaraRadera
  5. Hm, ja det lät ju inte som en bra början. Men jag inväntar ditt totalintryck :-) Den står ju som sagt var oläst här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt ofta känner jag mig förvirrad, lite som att jag har missat en del ett...

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Den här kände jag inte till, låter lite klurig att läsa? Lite jobbigt när det börjar så men hoppas det vänder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken får inte alls någon bra start när den börjar med att göra mig förvirrad. Jag vet inte om det har lättat än.

      Radera
  7. Hushålla med sin sorg var ett nytt uttryck. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker väl egentligen inte att sorg är något man ska hushålla med, men det beror ju så klart hur det menas.

      Radera
  8. låter lite le Carré. och där brukar jag inte kunna hålla reda på vem som spionerar på vem och varför. dubbel och trippel - ja då blir det klart ännu värre. tack för smakebiten. blir ändå nyfiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har nog rätt. Jag tror att jag har känt likadant för le Carré.

      Radera
  9. Jeg hadde planlagd at jeg skulle sitte ute og lese denne helgen. Det var meldt så fantastisk vær, og det er det ikke så ofte vi har. Men så ble det sykehuset i stedet :-) Ja, ja - det kommer nok godt vær flere ganger :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på riktigt fint väder den här sommaren. Det tycker jag att vi har gjort oss förtjänta av.

      Radera
  10. Det lät alltför krångligt för mig som sällan läser deckare att hålla reda på vem som är vad! Tack för smakbit lycka till med läsningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det är för krångligt för mig också...

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Visst ska det bli skönt med värme och fint väder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle bara ha varit ledig också 🙂

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Låter som en bok jag skulle gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara så att jag minns fel och att jag inte alls brukar gilla spionthrillers, men vi får se 🙂

      Radera