måndag 15 juni 2020

Film: The hummingbird project (2018)

Titel: The hummingbird project
Originaltitel: The hummingbird project
Genre: Drama
Regissör: Kim Nguyen
Manus: Kim Nguyen
Skådespelare: Jesse Eisenberg, Alexander Skarsgård, Salma Hayek, Michael Mando, Johan Heldenbergh
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 15 maj 2020





Handling
Kusinerna Vincent och Anton säger upp sig från kontorsjobbet på Wall Street med guldstinna blickar, de har kommit på ett knep som ska tjäna dem millisekunder - och därmed även miljoner dollar. Men när deras chef Eva får nys om deras plan, påbörjas en katt-och-råtta-lek där den först till målet får hela priset.

Min kommentar
The hummingbird project är ännu en av de där filmerna som sambon hittade i byteshyllan på sitt jobb. Jag kommer inte ihåg på vilka grunder jag bad honom ta just den filmen, men det är inte helt omöjligt att Alexander Skarsgård hade något med saken att göra. Det är ju något speciellt med svenskar i utländska filmer. Tycker jag.

Det jag med säkerhet vet, nu efter att jag har sett den, är att jag inte hade en aning om vad den handlade om. Projektet de två kusinerna ger sig in i är otrolitg ambitiöst. Kanske inte helt trovärdigt, men samtidigt så galet att det skulle kunna vara sant. Jag hade kanske tyckt det varit roligare att se de olika människor de var tvungna att ta kontakt med för att kunna borra på deras mark (vi får ju ett och annat smakprov), men just den delen verkar gå förvånansvärt lätt.

Början av filmen var väldigt rörig och ett tag fattade jag ingenting, men allt klarnade efter en stund. När projektet drog igång. Vad jag fortfarande inte förstår riktigt är vad den egentligen vill säga. Att någon alltid kommer att vara snabbare/bättre? Det är en lite deprimerande insikt. I alla fall för den som har målsättningen att vara snabbast/bäst. Kanske vill den säga att en millisekund inte betyder något alls i det stora hela, men tänk vad vissa människor kan göra för en enda liten millisekund.

Alexander Skarsgård är nog behållningen i den här filmen och hans insats gör att filmen får plus 0,5 i betyget. Han är helt fantastisk. Eisenberg känns som att han spelar över och Selma Hayek är bara för mycket. Hon känns som en karikatyr.

The hummingbird project är både underhållande och intressant. Den är sevärd, men inget som kommer att gå till historien.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 3 678 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 9 726 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar