onsdag 4 januari 2017

Årsenkät 2016

Nu när den lite torra och trista statistikdelen är avklarad så kör vi samma igen (nästan) men i text :)

Hur många böcker läste du?
94 stycken blev det. Jag är jättenöjd!

Och hur många sidor blev det totalt?
34 098.

Vilken blev årets bästa läsmånad, i sidor och kvalitet?
Mars blev bäst både vad gäller kvantitet och kvalitet. 3549 sidor och smått fantastiska 3,88 i snittbetyg.

Vilken blev årets sämsta läsmånad, i sidor och kvalitet?
Färst sidor blev det i augusti, något oväntat, bara 2437. Kvalitetsmässigt blev det oktober med ett snittbetyg på 3,25 som var sämst.

Vilken var den bästa boken du läste?
Det blev bara en fullpoängare 2016, vilket ju gör det här valet väldigt enkelt. Färjan av Mats Strandberg knockade mig.

En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?
Det får nog bli Ett andra liv av S.J. Watson. Jag tyckte ju så mycket om hans Innan jag somnar och längtade så efter nästa bok, men nej, den var inget vidare.

Mest överraskande på ett positivt sätt?
Samma som den bästa, Färjan av Mats Strandberg. Jag gillar ju varken splatter eller vampyrer.

Vilken bok rekommenderade du till flest människor?
Människorna av Matt Haig har jag talat mig varm för. Den tycker jag att alla borde läsa.

Bästa bokserien du upptäckte?
Som vanligt är detta en omöjlig fråga att besvara (varför är den med egentligen?) eftersom jag upptäckte 20 stycken. Alla var dock inte bra och de som ligger bäst till här är serierna Amanda Paller (Anna Karolina), Evan Smoak (Gregg Hurwitz), Will Trent (Karin Slaughter), Idijärvi (Charlotte Cederlund), Göran Borg (Mikael Bergstrand), Lilla bageriet (Jenny Colgan), Tilda Modigh (Elin Säfström) och Hagfors (Ninni Schulman).

Vilken var årets mest lästa författare?
Stephen Booth är i särklass mest läst under 2016. Elva böcker läste jag av honom, alla ingående i serien om Ben Cooper och Diane Fry.

Nya favoritförfattare som du upptäckte?
En svår fråga... jag läste inte mer än en bok av någon ny författare och jag tycker ju inte att man kan kalla någon favorit efter en bok, men det finns flera som jag definitivt ska läsa mer av. Se svar på frågan om bokserier och så får Matt Haig vara med här också.

Den bästa boken utanför din comfort zone eller som var en ny genre för dig?
Vampyrer skulle jag själv kalla för utanför min comfort zone och då är Färjan av Mats Strandberg ett självklart val.

Mest spännande bladvändare?
Det blir ju mest bara samma svar på alltihop... Färjan av Mats Strandberg.

Bästa skräckisen?
Hmmmm, ja gissa... Färjan av Mats Strandberg.

Den sorgligaste boken?
Sorglig? Nej, det tror jag inte att jag har läst någon i år. Heller.

Den roligaste boken?
Ja, eller nej. Man skulle kunna tycka att en humorbok borde hamna här, men de var inte speciellt roliga. I stället blir det En väktares bekännelser av Elin Säfström. Tilda Modigh är nog den roligaste karaktär jag läste om under 2016.

Den mest hypade boken?
Oj, det var nog många det. Faktiskt. En av dem var Jellicoe road av Melina Marcehtta, som jag faktiskt gillade.

Bästa ungdomsbok?
Men helt seriöst... det får ju bli samma svar som ovan; Jellicoe road av Melina Marchetta.

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar?
Mina högt ställda förväntningar... ja, förresten, Bambi av Mons Kallentoft och Markus Lutteman var till och med bättre än sina föregångare, då kan man väl säga att den överträffade mina förväntningar.

Mest minnesvärda karaktär?
Tilda Modigh. Med hästlängder.

Vackrast skrivna boken som du läst?
Jag börjar verkligen ifrågasätta mina egna frågor nu. Vackert skriven, det är ju liksom inget som brukar gå hand i hand med spänningslitteratur. En bok som var väldigt speciell och vacker var i alla fall Nattens cirkus av Erin Morgenstern.

En bok som gjorde starkt intryck på dig?
Det får nog bli Människorna av Matt Haig. Det var mycket tänkvärt i den.

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?
Det är faktiskt många det, men för att inte upprepa mig alltför mycket så väljer vi en bok som inte varit med i något svar än. Det blir Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Inte lika bra som Tusen strålande solar, men ändå väldigt bra.

Kortaste boken du läst?
Den korta novellen Cthulhu vaknar av H.P. Lovecraft har bara 40 sidor, men om jag ska ta den kortaste romanen så blir det Kungamördaren av Hans-Olov Öberg med sina 190 sidor.

Längsta boken du läst?
Jag verkar inte ha läst så många tegelstenar och inte heller speciellt tjocka sådana. Längsta boken blir Jag är Pilgrimen med 786 sidor.

Favoritbok du läste av en författare du har läst andra böcker av?
Solklart. En nästan sann historia av Mattias Edvardsson.

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2016?
Nej, inte läst och sett samma år.

Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Jag tror att det var först efter tips som jag blev intresserad av Jag lät dig gå av Clare Mackintosh.

Favoritrecension du skrev?
Jag vet inte om jag kan kalla den favorit, men det var kul att skriva om Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George.

Den mest lästa recensionen?
Eftersom Google inte kan filtrera bort spambesökare så är den här frågan lite vansklig att svara på, det ser ut som att Jag är Pilgrimen av Terry Hayes är mest populär med 639 visningar.

Mest populära inlägget på din blogg?
Jag blir liksom lycklig i hela kroppen när jag ser att inlägget om Stephen Kings tio bästa böcker har 687 visningar.

En bok du inte läste 2015 som du kommer prioritera 2016?
Den som alla pratat om sedan den släpptes i september, Björnstad av Fredrik Backman.

En bok du ser fram emot?
Åh! Den jag har väntat på i flera år, Vinden genom nyckelhålet av Stephen King.

14 kommentarer:

  1. Oj då där var nog någon bok jag ska flytta upp i läshögen

    SvaraRadera
  2. Färjan har jag ju redan läst, och den är ju himla bra! Människorna blir jag väldigt nyfiken på :)

    SvaraRadera
  3. Attans, Matt Haig hade jag ju tänkt ta med i Boktolvan :-)
    Och så använder du ordet "färst"... Vi har haft långa diskussioner om detta ord på jobbet och hemma ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smyg dit honom nu ;)

      Färst är ett helt underbart ord, som jag har saknat i större delen av mitt liv. Jag blev så glad när jag hittade det :)

      Radera
  4. Människorna av Matt Haig var bra att bli påmind om, den vill jag läsa. Färjan var nog för övrigt den sämsta bok jag läst 2016, men läste ju ut den i varje fall. ;)
    Tack förresten! Lärt ett nytt ord: "färst". Här är första gången jag kommit i kontakt med det ordet. Blev tvungen att googla. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lärde mig själv färst från en annan blogg och blev överlycklig. I större delen av mitt liv har jag försökt böja det ordet; få, färre... och sedan då? Fåast? Nej, färst :)

      Radera
  5. Där var det några böcker som finns på min tbr.

    SvaraRadera
  6. Din recension av Den lilla bokhandeln i Paris var väldigt inspirerande, med karta över resvägen, det gillade jag :) Människorna hade jag planerat att läsa, men glömde helt bort den i bokfloden. Tack för påminnelsen, den skall jag läsa i år istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kartor är så kul och jag blev väldigt nyfiken på var Perdu var någonstans så jag kunde inte låta bli :) Människorna tycker jag absolut att du ska läsa.

      Radera
  7. Verkar som man borde läsa Färjan:) Tror den är för otäck för mig dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om du har problem med otäckt så kanske Färjan inte är ett så bra val :)

      Radera