lördag 27 juni 2026

Bok: Snöängeln av Anki Edvinssson

Författare: Anki Edvinsson
Titel: Snöängeln
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 345
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Charlotte von Klint och Per Berg 2
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: E-bok
Källa: Streamingtjänst
Utläst: 21 maj 2026




Första meningen: Anton stirrade på sitt framdäck som skar genom snön i uppförsbacken, det fastnade i de grova skårorna för att sekunden senare slungas vidare.

Baksidetext
En pojke hoppar från en bro. En kvinna hittas mördad i sitt hem. En tonårsflicka försvinner spårlöst. De tre tragiska händelserna verkar först inte ha någon koppling, men Charlotte von Klint och Per Berg vid Umeåpolisen börjar se tecken på att allt hänger samman. Den gemensamma nämnaren stavas narkotika.

Medan vintern har ett fast grepp om Umeå och snötäcket växer allt högre, kämpar Per och Charlotte mot klockan. De måste ta reda på vem som är ansvarig för tragedierna som drabbat och fortsätter att drabba staden, och de måste till varje pris hitta den försvunna flickan - innan det är för sent.

Min kommentar
För några år sedan läste jag första delen i den här serien och avslutade mina tankar om den att jag var osäker på om jag skulle läsa vidare. Eventuellt om jag någon gång kom till Umeå (där boken utspelar sig). Sedan dess har jag faktiskt varit där två gånger, men egentligen bara passerat på väg till någon annanstans. Men ... plötsligt händer det. Årets jobbträff för vår grupp skulle vara på kontoret i Umeå. Alltså plockades andra delen, Snöängeln, genast fram.

En miljö som inte är Stockholm, Västkusten eller Gotland är ganska ovanlig i böcker, upplever jag det som. Jag uppskattar verkligen att hänga lite i Umeå, men tyvärr blev det inte så mycket stadsvandring i verkligheten. Dels fanns det inte tid och dels så hade (har) jag en skadad fot som inte direkt lockar till promenader. Dessutom så höll de i boken mestadels till i ett helt annat område än där jag befann mig.

Det har gått ungefär ett och ett halvt år sedan förra boken och Charlotte är fortfarande rik och Per har fortfarande diabetes. Något som gärna påpekas vid ett flertal tillfällen. För mycket kraft läggs på att berätta det här för mig. Om och om igen. Jag vet att hon är snuskigt rik. Jag vet att han har diabetes. Nog. Jag kan egentligen inte påstå att någon av karaktärerna här är intressanta. De engagerar mig helt enkelt inte. En del gör mig bara upprörd, som föräldern som använder sitt barn som något slags accessoar.

Utstuderat våld är inget jag, strängt taget, gillar att läsa om. Jag har väldigt svårt för det, åtminstone inte när våldet känns som att det är där för sin egen skull. Här finns en del av den sorten och jag tycker inte att det för historien framåt på något sätt. Jag vet att det alldeles säkert finns sådana här sjuka människor, men jag är inte så glad i att läsa om dem. En karaktär var så extremt tydligt skyldig att det dessutom gjorde upplösningen väldigt förutsägbar.

Ibland blir texten lite osammanhängande. Lösryckta meningar, som inte har något med något att göra, dyker med jämna mellanrum plötsligt upp. Det känns nästan som om författaren kommit på en riktigt bra beskrivning och stoppat in den lite slumpmässigt. För med skulle den. Här finns också lite för många onödiga förklaringar av hur man gör saker. Till exempel vet nog alla att man ska öppna en dörr innan man går in någonstans. Det blir också en del upprepningar och det gör det lite tjatigt.

En annan sak jag funderade på är att jag fick känslan att ett par avslöjanden här var meningen att vara oväntade vändningar, men det är de inte. Hur det ligger till har ju framgått med all önskvärd tydlighet tidigare i historien. Författaren litar sedan inte på sin läsare utan känner sig manad att förklara allt lite senare. Med ganska många ord.

Snöängeln är bättre än första boken, men dras med lite av samma problem som den. Här är på tok för många olika trådar, som ju så klart hänger ihop, och allt löser sig med hjälp av olika tillfälligheter. Jag önskar att författaren inte så desperat försökte krångla till det. Oftast är faktiskt less more.

Goodreads hade den 3,87 i genomsnitt (beräknat på 3 651 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldObehaglig
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk
LättsamMystiskBerörande

Andra som bloggat om Snöängeln: Tankar från en samlares hjärna, Läsvärd eller inte och hyllan

fredag 26 juni 2026

Litteraturens ABC - bokstaven B

Linda på bloggen enligt O har en rolig återkommande utmaning som heter Litteraturens ABC. Tanken är att man ska plocka fram en författare, en bok och en uppgift kopplade till ord som börjar på den aktuella bokstaven. Hon har kommit en bit in i alfabetet nu, men jag har bara kommit till B.

Berätta om en författare med för- eller efternamn som börjar på B

B verkar vara en bra bokstav för författare. Jag har många favoriter och då tittar jag bara på efternamn som börjar på B. Det är nästan omöjligt att välja, men jag fastnar ändå för Fredrik Backman. Mitt mantra när jag läser hans böcker är "j-la Backman". Det finns ingen annan författare som kan få mig att känna så mycket och så många känslor som han.

Berätta om en minnesvärd bok med en titel som börjar på B

Om vi nu ändå är inne på känslor så tänker jag att jag väljer Barn 44 av Tom Rob Smith här. Den utspelar sig i Sovjet under 1930- och 1950-talen och handlar om ett barns död. Under den här tiden så är de enda brottslingar som finns de som inte tycker och tänker som Stalin. Mord och stöld existerar inte, det har sovjetiska staten bestämt, för sådant finns bara i kapitalistiska stater. Jag tror jag gick igenom hela känslospektrat under läsningen, det här var fullständigt vidrigt.

Tipsa om en riktigt bra biografi

Det händer inte så ofta att jag läser biografier. Jag är sällan så intresserad av någon kändis liv att jag vill läsa en hel bok. Dock så har jag ett par stående, som jag kommer att läsa så småningom för naturligtvis finns det undantag. Men de har jag som sagt inte läst än. Lyckligtvis så hittade jag en (eller två, faktiskt) som jag har läst och som är väldigt bra. Patrik Sjöbergs Det du inte såg gjorde så att jag fick ont i hjärtat.

torsdag 25 juni 2026

Hett i hyllan #534

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje varannan under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en bok som jag fick när jag fyllde år i slutet av maj 2024 och som fortfarande är oläst.
Cara Hunter har jag på min autobuy-lista så En mördare i familjen var självklar på önskelistan.

Jag har läst hennes böcker om Adam Fawley, de sex första delarna (den sjunde har jag, men har inte läst än), men den här boken hör inte till den serien. Denna ska vara fristående och om jag har fattat rätt så är det meningen att man ska försöka lösa fallet medan man läser (det försöker jag ju alltid när jag läser deckare 🤔). Man får ledtrådar genom tidningsartiklar, sms-meddelanden, intervjuer och mejlkonversationer och tanken är att man då ska vara utredare också. Det låter onekligen spännande.

Så här står det på baksidan:
I december 2003 hittas Luke Ryder, styvfadern till den hyllade filmskaparen Guy Howard, död i trädgården till deras förortsvilla. Fallet fångar hela Storbritannien.

Tjugo år senare är mordet på Luke Ryder ännu olöst. Guy Howards mor och hans två halvsystrar befann sig i huset när det skedde, men alla svär på att de ingenting sett. Trots en omfattande polisutredning med stor medial uppmärksamhet hittades ingen misstänkt. Men vissa mordfall går inte att glömma.

När ett produktionsteam på Netflix får i uppdrag att skapa en ny serie, baserat på utredningen, tas fallet upp igen. Tidigare vittnen intervjuas, bevis granskas och offrets familj träder åter fram i ljuset. Mördaren ska äntligen avslöjas. Är du redo?
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

onsdag 24 juni 2026

Bok: Tanter på tåg av Jessika Devert

Författare: Jessika Devert
Titel: Tanter på tåg
Genre: Drama
Antal sidor: 453
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Printz Publishing
Utgivningsår: (original) 2026 (min) 2026
Format: E-bok
Källa: Streamingtjänst
Utläst: 18 maj 2026




Första meningen: Att komma försent är inte en dödssynd, åtminstone inte i Cinas bok.

Baksidetext
När den stressade rektorn Cina, med ett visst kontrollbehov, missar snabbtåget och tvingas ta ett långsamt tillbaka till Göteborg, känns dagen som en enda lång uppförsbacke. I sätet bredvid henne sätter sig Sollan – en till synes lugn och samlad kvinna, men med ett brev i väskan som innehåller ett besked hon ännu inte orkat ta in.

Vad som börjar med frustration, snäsiga kommentarer och en lång tågförsening blir snart en resa som ingen av dem kunnat ana. I den slitna restaurangvagnen, över ljummet kaffe och räkmackor, växer ett samtal fram om kärlek, sorg, mod och allt det som inte blev. Och det som blev, fast kanske inte så bra.

När tåget till slut rullar in i Göteborg är ingenting längre som förut. Ett oväntat möte har väckt något nytt – en spirande vänskap och kanske en ny början för dem båda. Något som kommer att visa sig vara den räddning Sollan så desperat behöver – likaväl som Cina.

Min kommentar
Jag har läst ganska många böcker av Jessika Devert nu och att jag skulle läsa även Tanter på tåg var självklart, men när? Det optimala tillfället hade ju varit på ett tåg mot Göteborg, men det visste jag inte ens om det skulle bli. Däremot så bestämdes det i vintras att årets stora gruppmöte skulle ske i Umeå. Jag valde att åka tåg dit och plötsligt fanns det ett perfekt tillfälle för boken.

Kvinnlig vänskap är inte särskilt vanligt förekommande i böcker, tycker jag. Vänskap mellan två kvinnor som är runt 60 är ännu ovanligare. Tack och lov då för Jessika Devert. Hon har verkligen hittat sin nisch. Hon kan skildra tanter på ett väldigt kärleksfullt sätt.

Sollan upptäcker, plötsligt, att som man har bäddat får man ligga. Hon har definitivt ett eget ansvar för att både hennes man och döttrar beter sig som bortskämda skitstövlar. Hon har låtit dem göra det i många år. Döttrarna verkar ju gå att lära nytt, men mannen är nog dessvärre fullständigt körd. Han är känslomässigt handikappad.

Vänskap kan verkligen växa fram i de mest märkliga och oväntade situationer. Det är ju inte helt enkelt att skaffa nya vänner när man är vuxen/äldre. En vän som Cina borde alla ha. Om man slår upp ordet vän i ett lexikon så borde det finnas en bild på Cina där.

Humorn är mycket framträdande, genom hela boken och jag gillar det. Allt behöver inte vara nattsvart och man kan faktiskt skämta om allt. Det tar liksom udden av hemska saker. Tycker jag. Boken får mig, lite, att börja fundera på mina egna livsval. Att jag kanske borde våga säga ja lite oftare. Man ska ju leva så länge man lever. Och en tågluff låter ju helt fantastiskt. Åtminstone på det här, lite mer vuxna, sättet. Kanske inte just de här resmålen dock.

När jag hade kommit en bit in i läsningen och hade fått lite grepp om vad det handlade om så började jag undra hur allt skulle sluta. Jag blev orolig för att det skulle bli ett ordinärt och tillrättalagt standardslut, som jag omedelbart skulle glömma bort. Det blev det inte. Det här slutet kommer jag att minnas länge.

Tanter på tåg var inte alls den bok jag förväntade mig. Utan mycket bättre. Den är fin, berörande och varm. Jag skulle inte vilja kalla den för feelgood, det känns orättvist mot boken. Om den hade varit en film så skulle man ha kallat den för drama. Så det gör jag. Jag går ändå stärkt ur den. Den ger hopp och styrka.

Den här boken har varit med i En smakebit på söndag.

Goodreads hade den 3,74 i genomsnitt (beräknat på 381 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldObehaglig
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk
LättsamMystiskBerörande

Andra som bloggat om Tanter på tåg: Lottens bokblogg, malins bokblogg och enligt O

tisdag 23 juni 2026

Läsplanering juli 2026

Juli är på ingång och det är dags att planera lite sommarläsning. Jag kommer att jobba hela juli, förutom en dag. Då blir det en långhelg i Göteborg. Jag bestämde mig för att ta med fem böcker i planeringen. Det ska nog inte vara några problem.

Madame Terror av Jan Guillou. Finish That Series. Hyllvärmare.
Sommardagar i Kollektivet av Callum Bloodworth.
Giftmördaren av Sharon Bolton. Finish That Series. Hyllvärmare.
Sommarboken av Emylia Hall. Boktolva. Hyllvärmare.
Dit lagen inte når av Anders Nilsson.