fredag 4 oktober 2024

Månadsbokslut september 2024

Antal lästa böcker i september 2024: 7

57. Dykaren av Håkan Östlundh
58. Mörkare än döden av Cara Hunter
59. Avrättningen av Danya Kukafka
60. Mormor i karantän av Kaj Branzell
61. Svart varg av Juan Gómez-Jurado
62. España por favor av Åsa Hellberg
63. Hantverkaren av Sharon Bolton

Sidor
Totalt lästa2662
Genomsnitt/dag88
Genomsnitt/bok380

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:2
300-399:2
400-499:2
500-599:1
600-699:0
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:1
3,5:3
4:3
4,5:0
5:0

Snittbetyg: 3,64

Serier
Ingående i serie: 6
Påbörjade serier:2
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
2

Genre
Drama: 1
Fantasy:0
Feelgood:2
Humor:0
Kriminalroman:3
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:0
Thriller:1

Utmaningar
Boktolvan: 0(8/12)
Finish That Series:1(14/18)
Hyllvärmare:2(40/42)
Tre på tre:0(3/3)
Vi möts igen:0(4/6)

Författare
Olika författare: 7
Ej läst tidigare:1

Kvinnor: 5
Män:2
Duo:0

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:2
Inbunden/Kartonnage:4
Ljudbok:0
Pocket:1

Språk
Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:5
Streamingtjänst:2

Recensionsexemplar: 2

In/ut
Antal nykomna böcker: 3
Antal bortskänkta böcker:0

Månadens nominerade
Månadens bästa: Svart varg av Juan Gómez-Jurado
Månadens överraskning: Dykaren av Håkan Östlundh
Månadens besvikelse: Avrättningen av Danya Kukafka
Månadens roligaste: Svart varg av Juan Gómez-Jurado
Månadens mysigaste: España por favor av Åsa Hellberg
Månadens otäckaste: Mörkare än döden av Cara Hunter

Kommentar:
I september blev det ganska mycket läst, kanske mest tack vare semester. Antalet böcker blev samma som det brukar, sju stycken, men antalet sidor blev fler så böckerna var lite tjockare. För tredje månaden i rad så blev genomsnittsbetyget exakt samma, 3,64, vilket ju inte är så imponerande. Men vad är egentligen oddsen att hamna på exakt samma odds?

Smått fantastiska sex böcker (Bolton, Branzell, Gómez-Jurado, Hellberg, Hunter, Östlundh). Två av dem (Bolton, Hellberg) är första delen i sin och samma antal (Branzell, Hunter) är sista/senaste i sin. En av böckerna (Hunter) är med i min Finish That Series-utmaning. Min Vi möts igen-utmaning fick också med en bok (Östlundh). Boktolvan halkade efter den här månaden, men det kommer att rätta till sig i oktober. Alla andra utmaningar ligger i fas eller före.

Det har blivit färre hyllvärmare lästa, men den utmaningen går fortsatt bra. Jag har tre månader på mig att läsa två stycken och fler än så är planerade redan i oktober. Båda hyllvärmarna jag läste i september har gästspelat i Hett i hyllan. En kvalificerad gissning är att 2024 kommer att bli ett rekordår vad gäller lästa Hett i hyllan-böcker. Två recensionsexemplar läste jag också och även två på min streamingtjänst.

Tre nya böcker hittade hem till mig i september. En väntad och två överraskningar från förlag. Inga böcker lämnade. Ett nettoresultat på +3 är helt okej tycker jag.

Om månadens bästa: Det var ett tufft val mellan Svart varg och Mörkare än döden, men till slut kom jag fram till Svart varg.
Om månadens överraskning: Dykaren var mycket bättre än vad jag förväntade mig.
Om månadens besvikelse: Jag var nog, trots allt, ganska beredd på att Avrättningen inte skulle passa mig så bra, men den blev ändå en besvikelse.
Om månadens roligaste: Ingen bok var väl haha-rolig, men Svart varg bjöd på många roliga repliker.
Om månadens mysigaste: Det är mysigt att läsa om kvinnor som stöttar varandra, så España por favor tar hem detta.
Om månadens otäckaste: Jag tänkte att Mörkare än döden var ganska osannolik, men sedan framgick det att den är inspirerad av ett verkligt fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar