måndag 21 oktober 2024

TV-serie: NOS4A2 #2 (2020)

Titel: NOS4A2
Originaltitel: NOS4A2
Genre: Skräck
Skapad av: Jami O'Brien, Joe Hill (bok)
TV-bolag: AMC
Skådespelare: Ashleigh Cummings, Ólafur Darri Ólafsson, Jahkara Smith, Zachary Quinto, Jonathan Langdon
Premiär: 2020-06-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Prime Video september-oktober 2024




Handling
Åtta år senare är Vic McQueen än mer besluten att krossa Charlie Manx. Charlie har insett sin dödlighet och vill desperat ha hämnd. Den här gången har han siktet inställt på den som betyder mest för Vic - hennes son Wayne.

Min kommentar
Det blev lite tid över för mig att titta på TV-serie på egen hand och när jag letade efter någon att se så upptäckte jag att andra säsongen av NOS4A2 streamade. Jag var helt säker på att jag sett att den inte längre visades, så jag tyckte det var lika bra att passa på. Tur var väl det, för bara någon dag senare så kom det upp ett meddelande om att den skulle försvinna om två veckor.

I mitt liv så har det bara gått ungefär ett år sedan jag såg första säsongen, men det innebär att många detaljer har försvunnit. I seriens universum har det gått så mycket som åtta år. Vic ser inte ut att ha åldrats en enda dag. Hon ser fortfarande ut som en butter fjortonåring. Men nu har hon en som som är åtta år.

Vissa saker blir lite för skumma för mig, men det mesta av det kan jag ändå köpa. Det finns kanske inte så många saker som stör mig på riktigt, men det som gör det är väldigt stora grejer. Speciellt det där huset i Jullandet. Jag förstår inte riktigt vad det är och jag känner nog att det borde finnas regler för ett världsbygge. Även i en fantasivärld. Det blir så rörigt och konstigt annars.

Mitt stora problem är med säsongen är att det är lite för många turer. På något sätt så har det blivit mer en action än en skräck. Eller försöker i alla fall. Även sidospåren är för många och jag får intrycket att de har försökt trycka in så mycket de bara kan. Det är sällan det funkar.

Ashleigh Cummings imponerar fortfarande inte och jag tycker hon mest spelar över. Tyvärr gäller samma sak även för Jahkara Smith. Zachary Quinto är så extremt obehaglig i sin roll så jag antar att han gör det bra. Han är endast överträffad, i obehaglighet, av Ólafur Darri Ólafsson. Han är fruktansvärt otäck. Jason David är riktigt bra som Wayne. Man kan se vad han tänker bara genom hans minspel.

Andra säsongen av NOS4A2 är lite av en besvikelse. Jag hade mycket hellre läst boken. Som fortfarande inte har översatts. Slutet öppnar för minst två spin-offs. Ingen av dem har kommit än. Om de kommer så är jag osäker på om jag tittar.



Trakt.tv har serien 3,75 i genomsnitt (beräknat på 7k betyg).
IMDb har serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 107k betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkigTrovärdig
KlurigFörutsägbarMystisk
BerörandeOsannolikUnderhållande
Snyggt fotoRoligLångsam
RomantiskFör långFartfylld
SorgligFör kortLäskig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar