torsdag 3 oktober 2024

Hett i hyllan #477

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Dags för den sista olästa boken från 2021.
Även De rotlösa av Frida Skybäck var en önskad julklapp.

Jag har läst ganska många böcker av Frida Skybäck, både historiska och feelgood. Detta är dock den första deckare hon skriver. Det är också den som står näst på tur i läsningen av hennes böcker (ja, jag försöker läsa i den ordning de släpps). Jag har tyckt om allt jag läst och är övertygad om att hon klarar även deckargenren. Eller, det är nog ingen renodlad deckare, mer en relations-spänningsroman. Det är ju numera en beprövad genre som brukar passa mig väldigt bra. Nu blev jag faktiskt sugen på att plocka fram denna.

Så här står det på baksidan:
Lydias bror Dani bär på ett mörkt förflutet. Som trettonåring värvades han av ett kriminellt gäng och dömdes för misshandel och narkotikabrott innan han lyckades bryta sig fri. De senaste åren har han skaffat både jobb och lägenhet och lovat sin familj att aldrig mer begå brott, så när Lydia kontaktas av polisen och får veta att Dani är misstänkt för att ha fört bort en ung kvinna rasar hela hennes tillvaro.

Men det är något som inte stämmer med anklagelserna mot Dani och eftersom polisen är övertygad om att han är skyldig börjar Lydia själv gräva i fallet. Den försvunna kvinnan, Linnea Arvidsson, är bosatt i det välbärgade området Västra hamnen och studerar vid Malmö universitet. Hennes skola ligger bara ett stenkast från det kafé där Dani arbetar. Men varför skulle han föra bort en kvinna som han inte har någon som helst koppling till? Och är Linnea verkligen den polisen och media verkar tro att hon är? I en desperat jakt på svar försöker Lydia hitta sin försvunne bror.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

4 kommentarer:

  1. Verkar kunna vara spännande, men jag känner inte till boken.

    SvaraRadera
  2. Glömde.
    http://mosstanten.se/2024/10/03/hett-i-hyllan-270-de-svarta-tangenternas-planet/

    SvaraRadera
  3. Frida Skybäck som författare känner jag igen men jag har inte läst något av henne för jag egentligen inte är riktigt en läsare av historiska romaner eller feelgood, men denna låter intressant så kanske skulle kanske börja här för att testa att läsa något av henne.

    Min hett i hyllan finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/10/hett-i-hyllan-vecka-40-2024.html

    SvaraRadera
  4. Jag har läst en bok av Skybäck, och det funkade INTE. Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2024/10/hett-i-hyllan-59.html

    SvaraRadera