tisdag 8 oktober 2024

Tisdagstrion: Böcker vars författares för- eller efternamn börjar på G

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Robert på Mina skrivna ord

Veckans tema: Böcker vars författares för- eller efternamn börjar på G

Det blev på tok för många att välja mellan när jag kunde använda antingen för- eller efternamn, så jag fick bestämma mig för en av dem. Eftersom mina böcker står ordnade efter efternamn så blev det ett naturligt val. Får se om någon upptäcker temat i temat och kanske får jag chansen att vara som Brasse i Fem myror är fler än fyra elefanter, när han står där med sin lattjolajbanlåda.

1. Carin Gerhardsen har, bland annat, skrivit Hammarbyserien på åtta böcker. En riktigt bra serie. 2018 släppte hon en fristående bok, sedan har jag faktiskt varken sett eller hört något av henne.

2. Malin Persson Giolito har jag bara läst en enda bok av (och ett par noveller). Boken var helt fantastiskt bra och egentligen ser jag fram emot att läsa den som kom för ett par år sedan, men jag har inte riktigt kommit till den än.

3. Maria Gripe var min stora favoritförfattare när jag var yngre. Egentligen så började det redan i småskolan, när vår fröken läste högt ur Hugo och Josefin. Vilka böcker hon skrev och vilka underbara filmatiseringar det finns av några av dem.

9 kommentarer:

  1. Maria Gripe har jag läst och sett filmatiserad som vuxen. Det funkar bra, det också.

    SvaraRadera
  2. Älskade Maria Gripes böcker och Störst av allt var så bra! Maria/bokologen

    SvaraRadera
  3. Gerhardsen har jag tydligen missat.

    SvaraRadera
  4. Bra trio! Men jag har inte läst Gerhardsen, bara hört talas om-

    SvaraRadera
  5. Jag har bara läst Helgonet av Carin Gerhardsen och det var lääängesen.

    SvaraRadera
  6. Gripe har jag också härliga barndomsminnen av. Tordyveln flyger i himlen var en radioföljetång som fångade mig.

    SvaraRadera
  7. Jag har läst alla tre författarna. Men något tema i temat lyckas jag inte ens gissa...

    SvaraRadera
  8. Gripe tänkte jag faktiskt på, men glömde lika fort. Har dock inte läst denna bok. Och Störst av allt har funnits på läslistan i en halv evighet. Undrar om jag inte har Gerhardsens sparad i min Storytelhylla. Det står ju 'snö' gudbevars! :)

    SvaraRadera