lördag 28 januari 2017

Bästa romansviten

Lyran har startat upp en ny veckoutmaning, den handlar om att plocka ut det bästa av någonting. Veckans uppgift: Den bästa romansvit du läst.

Jag har läst väldigt många och helt ärligt så tänker jag sluta bry mig om att "bäst" är singular...

Den allra första jag läste var Kent-sagan av John Jakes, som på svenska består av sjutton delar. Min gudmor lånade mig de första delarna 1982 och jag slukade dem. Jag lyckades hitta alla delar det året, utom den första. Som jag ju självklart ville ha trots att jag redan hade läst den. Det tog mig ända till 2010 innan jag lyckades lägga vantarna på den och nu står hela serien komplett där i hyllan och jag blir lycklig varje gång jag tittar på den. Vad den handlar om?
Serien startar i Frankrike i mitten av 1700-talet för att gå vidare till USA och amerikanska revolutionen och sedan vidare i historien. Man följer, från början, Phillipe Charboneau som blir Philip Kent när han kommer till Amerika, sedan blir det en sorts släktkrönika. Böckerna gavs ut under 1980 och 1981 här i Sverige (förmodligen för att serien gick på TV här 1981, under namnet Oäktingen).

En romansvit av senare slag är Stephen Kings Det mörka tornet (ingen det bästa kan vara utan King). Nej, det här är ingen skräck. Detta är fantasy när den är som bäst. Här finns massor av referenser till Kings övriga verk och faktum är att han själv gör en kameo. Den första boken är... jag vill verkligen inte säga usel, men den är inte bra. Andra delen är lite bättre, liksom den tredje. Sedan bär det av... Nu i dagarna släpps del 4,5 äntligen på svenska, den har jag inte läst. Än. Så här beskrivs serien:
Roland av Gilead är den siste revolvermannen, den siste av de ljusets riddare som en gång kämpade för lag och rätt i en värld som gått vidare, förötts och förändrats och där tid och avstånd inte längre behållit sin forna innebörd.

Vi möter honom under hans jakt på mannen i svart, som kan besvara de frågor Roland måste ställa för att nå vidare i sitt sökande efter Det mörka tornet. Roland är viddernas man, en ensam hämnare och en godhetens förkämpe; en gestalt stigen ur myternas och legendernas värld. Men vi möter också dem som kommer i Rolands väg och som påverkar honom: Den ensamma Alice, som söker kärlek men finner död och pojken Jake, som blir Rolands följeslagare och öde.

20 kommentarer:

  1. John Jakes tror jag att jag läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste allt han skrev ett tag, blev väldigt förtjust i hans böcker :)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, han hör nästan till måste-läsningen :)

      Radera
  3. Jag har också struntat i att det är singularis. Är ju alltid svårt att välja bara en bok.

    Jag har inte läst någon av dina tips, ska kolla upp dem....den första låter som något jag brukar läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju några år sedan jag läste Kent-sagan, men då var det något av det bästa jag läst. Om du läser och gillar så rekommenderar jag John Jakes andra böcker också :)

      Radera
  4. Är lite imponerad/förundrad över att du läser vidare när första boken inte är bra. Har jag fått en bra start kan jag harva på ett tag för jag hoppas att författaren hittar tillbaka, men att läsa vidare i en serie som startar dåligt... då vill jag ha många försäkrande lovord om bättring för att ge det en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I just det här fallet var det ju enkelt, eftersom det var King och första boken skrev han när han var 19, men generellt så brukar en författare/serie alltid få minst två chanser. Alla kan skriva en dålig bok :)

      Radera
    2. Har ju inte samma starka förhållande till King själv, men kan tänka att jag skulle ge exempelvis Kelley Armstrong ganska många chanser även om starten varit dålig :)

      Radera
    3. Det har hänt att jag läst ganska många böcker i en serie, som jag inte gillar av en från början okänd författare, men då bara för att jag råkat köpa på mig flera delar. Jag kan liksom inte ge bort böcker som jag inte har läst. Det här beteendet försöker jag sluta med :)

      Radera
  5. Blir lite nostalgisk när jag ser namnet John Jakes ;)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen. Har inte läst dessa serier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kent-sagan är bra från start, men Det mörka tornet får man ha lite tålamod med :)

      Radera
  7. Känner inte till dessa bokserier, inte ens King. Synd att första boken var dålig, det är ju oftast den första som får en att vilja läsa en bokserie vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, förutom när det handlar om en favoritförfattare och man vet att han skrev första delen när han var 19 ;)

      Radera
  8. Svar
    1. Jag tror att jag kan svara något av King på nästan alla frågor som dyker upp ;)

      Radera
  9. Aldrig hört talas om Kentserien. 17 delar? Oj! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt snabblästa böcker och alla är runt 300 sidor bara :)

      Radera