söndag 15 januari 2017

En smakebit på søndag: Entry Island

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Julen är utslängd, det är mörkt och trist och vardagen är här igen. Men snart, snart är det vår... eller hur?

Jag har äntligen börjat läsa Peter Mays Entry Island och jag blev väldigt förvånad när jag befann mig i Kanada vid bokens början. Det var oväntat. Tiden verkar delas mellan Entry Island, en ö utanför Kanadas östkust och Isle of Lewis i Yttre Hebriderna. Så det blir två karga öar till priset av en. Eller hur man nu ska uttrycka det. Inte mig emot, jag gillar karga öar.

Min smakebit är från sida 141.
Sime vaknade ur minnena från sin förfaders dagbok till insikten om att han hela tiden hade suttit och stirrat på den spöklikt tomma platsen där det saknade fotot på Kirsty som barn skulle ha suttit. Plötsligt blev han medveten om en annan närvaro i rummet och tittade upp. Marie-Ange stod lutad mot dörrposten och iakttog honom. Han såg den vanliga, alltför välbekanta avskyn i hennes blick, men där fanns också någonting annat. Oro? Skuldkänslor? Det var svårt att avgöra.
     "Du ser hemsk ut", sa hon.
     "Tack."
     "När sov du ordentligt senast?"
     Gruset skavde i ögonen när han blinkade. "Någon gång innan du flyttade."
     Hon suckade. "Jaha, ytterligare någonting som är mitt fel." Hon lämnade dörrposten och gick fram till skrivbordet, där hon studerade tonårsbilderna av Kirsty i albumet. "Är det hon? Cowells fru?"

34 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Ja, karga öar och deckare passar ju ofta bra ihop. Den här står i hyllan oläst trots att jag gärna vill läsa den. Men den ska ju bli läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öar är en perfekt miljö för deckare, speciellt om de är otillgängliga :)

      Radera
  2. Tack för smakebiten, ligger lite efter med dessa böcker får ändra på det snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har fått vänta ett tag här också och jag trodde faktiskt att jag var sist på den :)

      Radera
  3. Den vill jag definitivt läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar närma mig slutet och den är lika bra som hans tidigare böcker :)

      Radera
  4. Jag har bara läst Svarthuset av May, måste komma mig för att läsa fler av hans böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag. Han har definitivt blivit en ny favorit :)

      Radera
  5. Har fortfarande inte läst något av honom, men har en bok i hyllan. Borde kanske ta tag i den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar när det blir dags :)

      Radera
  6. Har inte läst något av honom men karga öar är härliga på sitt sätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturen kommer så nära på en ö, på något sätt :)

      Radera
  7. ligger efter med Peter May. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde ju jag också, men nu är jag snart ifatt :)

      Radera
  8. Gillade denna lika mycket som böckerna i Lewis-trilogin. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att jag också gör det :)

      Radera
  9. Har velat läsa den här ett bra tag nu, men inte kommit dithän än. ;) Ha en fin söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått och ropat här bredvid mig väldigt länge, till slut gav jag efter :)

      Radera
  10. Nu är jag lite avundsjuk faktiskt. Jag har inte unnat mig den här, åtminstone inte ännu. Kanske den dyker på något av mina stambibliotek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska ta och leta upp den :)

      Radera
  11. Bokliga öar kan man aldrig få för mycket av. :) Tack för smakbiten!
    Och jomenvisst, såklart blir det snart vår! Dagarna börjar ju redan bli längre, tack-o-lov. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med öar och jag gillar dem även i det verkliga livet :)

      Radera
  12. Karga öar och Peter May är inte fel, gillade trilogin och den här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte långt kvar i boken nu och det verkar faktiskt som att öar och Peter May är en oslagbar kombination :)

      Radera
  13. Väcker absolut min nyfiken. Tack för smakebiten !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver väldigt bra böcker. De är förklädda till deckare, men det är egentligen inte den biten som är grejen :)

      Radera
  14. Jag har inte läst något av May än, men har hört att han ska vara bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Jag har inte heller läst något av May, men har hört mycket gott om honom. Borde alltså ta tag i det. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera