måndag 23 januari 2017

Film: Ghostbusters

Titel: Ghostbusters
Originaltitel: Ghostbusters
Genre: Komedi
Regissör: Paul Feig
Manus: Katie Dippold, Paul Feig
Skådespelare: Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Leslie Jones, Chris Hemsworth
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 134 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 30 december 2016





Handling
Erin Gilbert och Abby Bergman är ett författarpar som skriver en bok om att spöken finns i verkligheten. Några år senare får Gilbert ett prestigefyllt lärarjobb på Columbia University, men hennes bok dyker upp och hon blir utskrattad av akademin. Gilbert återförenas med Bergman och andra när spöken invaderar Manhattan och teamet måste rädda världen.

Min kommentar
Jag vill bara göra det här klart redan från början; jag älskar originalet från 1984. Det är en av de roligaste filmer jag har sett. När jag hörde talas om remaken så ville jag egentligen inte ha något alls med den att göra. Sedan var det någon som nämnde att Melissa McCarthy spelar en av huvudrollerna. Eftersom hon är en stor favorit så gav jag efter.

Den här gången så gjorde vi något som vi nästan aldrig gör, vi tittade på extended cut. Jag vet inte om det var ett bra eller dåligt val, men förmodligen kommer jag att titta på bioversionen också, så småningom. Kanske innan det är dags att se på uppföljaren, för det gissar jag att det kommer en. Om man ska döma efter de små filmsnuttarna i eftertexterna.

Melissa McCarthy är precis lika fantastisk som hon brukar. Jag brukar inte gilla hysterisk humor, så jag antar att hon lyckas hålla sig på rätt sida gränsen. Kristen Wiig är också riktigt bra, speciellt hennes ibland helt tomma ansiktsuttryck och hennes desperata försöka att vara rätt är humor. Leslie Jones är nästan ett oskrivet kort för mig (har sett henne i Trainwreck) och hon är också bra, hon har en härlig timing. Kate McKinnon har jag mig veterligen aldrig sett i något och jag vet inte vad jag ska tycka om hennes karaktär. Hon är mest konstig och hennes repliker verkar komma från något annat manus. De passar inte alltid in i händelseförloppet. Vilket faktiskt är kul det också. Chris Hemsworths rollfigur, den helt osannolikt korkade receptionisten, är obetalbar. Jag blir extra glad när alla de gamla skådisarna dyker upp i små roller, ganska ovidkommande och onödiga, men det är lite speciellt.

Storyn är i stort sett samma som i originalet och för mig är det positivt när det handlar om remakes. Jag gillar inte när man är inne och petar för mycket. Dansnumret mot slutet är superläckert och jag blir glad på riktigt när det kommer mer i eftertexterna. Filmen sackar lite mot slutet, vilket ju skulle kunna bero på att vi tittade på den långa versionen, men tråkigt blir det aldrig. Visst är det otroligt förutsägbart och visst handlar det mesta om oneliners, men oj så kul det är. Sambon och jag blev i alla fall underhållna i drygt två timmar.

Jag är så glad att jag ändrade mig och tittade på denna. Det finns uppenbarligen bra remakes också.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 904 betyg).
IMDb hade den 5,4 i genomsnitt (beräknat på 127 404 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Jag är ju liksom sugen att se den bara för att det är kvinnor i huvudrollen och en del män har snackat skit om den enbart pga det (och satt låga betyg). Men jag verkar inte få med mig maken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som fick mig att tveka om att se den var faktiskt det där med att de bytt ut huvudrollerna till kvinnor. Jag avskyr alla typer av kvotering ;) Sedan övertrumfar Melissa McCarthy sådana principer och det är jag glad för :) Den var faktiskt riktigt rolig.

      Radera
  2. Den kanske man skall ta och se ändå. Har varit tveksam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tvekade ju också, eller egentligen hade jag bestämt mig för att inte se den. Ibland är det så skönt att man kan ändra sig :)

      Radera