måndag 27 juli 2015

Allt om TV-serier 17: En jag önskar att jag aldrig tittat på

OK. Det här kan komma som en smärre chock för den som brukar läsa min blogg... Håll i hatten!

Den TV-serie som jag tänkte på allra först när jag skulle komma på en som jag önskar att jag aldrig tittat på är *trumvirvel*... Under the dome! Du vet, den som bygger på Stephen Kings bok. Jag älskade boken, men TV-serien fick mig nästan att revidera det. Här finns verkligen inte många rätt och allt är bara helkonstigt. Inte ens karaktärerna är rätt. Eller så minns jag helt fel. Men det tror jag inte.

10 kommentarer:

  1. OK, bör nog akta mig för den då, för boken tyckte jag fantastiskt mycket om, synd att förstöra den upplevelsen. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har du inte börjat titta så gör inte det. Den har inte mycket gemensamt med boken. Det skulle vara namnen på karaktärerna då.

      Radera
  2. Jag har inte läst boken, men såg typ en kvart av tv-serien och stängde sedan hastigt av tv:n. Det verkade inte alls bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju en aning envis. Och nyfiken. Jag är också en av få(?) som tittade på Lost ända till slutet. Jag var ju tvungen att få veta... Detsamma verkar gälla Under kupolen. Tyvärr.

      Radera
  3. Haha, ja det var ju lite av en överraskning. Fast ändå inte. För en filmatisering av en favorit blir ju sällan vad man önskar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker ändå de flesta filmatiseringar av Kings böcker brukar bli bra, men denna påminner inte ens om boken :)

      Radera
  4. Man får se bok och serie som två skilda saker. Det är bara första avsnittet som är baserat på boken. Resten är nytt och påhittat. Och inte kommer du ihåg fel inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är klart det är två skilda saker, men om man påstår att en serie baseras på en bok så tycker jag nog att man inte får sväva ut alldeles för mycket. Då är ju det påståendet inte sant. Det räcker liksom inte med att bara använda karaktärernas namn :)

      Radera
  5. Tappade bort tv-serien under andra säsongen. Inte helt förtjust i valet av skådespelare. Kanske ska läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skämmigt nog så har jag fortsatt att titta, men varje gång jag ser Barbie så rycker jag till och undrar vem det är. Jag tycker han är så fel.

      Radera