söndag 12 juli 2015

En smakebit på søndag: Ankharen

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det verkar som att det inte kommer något samlande inlägg från Mari i dag, i alla fall så hade det inte kommit upp något klockan åtta, men vi kör väl ändå.

Just nu läser jag Ankharen av Ståle Brandt. Det är tydligen första delen i en serie om polisen Kjetil Ruud. Som det känns just nu, ca 70 sidor in, så kommer jag inte att fortsätta läsa, men det kan ju ändra sig efter vägen. Efter bara de här få sidorna så tycker jag den är på tok för detaljerad, föreläsande, fördömande och sexistisk. Fyra saker som jag inte alls uppskattar i böcker.

Min smakebit kommer från sida 15 (i e-boken) och är ett exempel på den sexistiska biten.
     Bartendern, som verkade ha sitt ursprung från länderna kring östra delen av Medelhavet hade bakåtslickat hår, en tunn mustasch och tunt trimmat skägg, likt blyertsstreck som markerade de korrekta haklinjerna, var alldeles för upptagen med att imponera på tre brudar i andra ändan av den långa bardisken för att lägga märke till andra kunder. Detta kunde bero på deras klädsel som var utstuderad minimal och som lätt kunde tas för en invitation eller en antydan till att de för tillfället var tillgängliga. Attributet kunde nästan tolkas som en kontaktannons i någon herrtidning, som antydde till ett billigt ligg, att först till kvarn gäller. En lätt klädsel som kunde misstolkas i vissa sjuka hjärnors fantasi och därmed leda till något som dessa tjejer absolut inte skulle vilja uppleva.

36 kommentarer:

  1. Nog verkar den sexistisk! Om man känner att man inte tycker om boken, är det ju lika bra att inte läsa den. Jag själv är väldigt dålig på det, önskar att jag vore bättre på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar inte riktigt att lägga undan en bok innan den är utläst :)

      Radera
  2. Nej men fy då, jag tror nog jag har boken i min platta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har legat väldigt länge på min läsplatta, har en förmåga att glömma bort e-böcker.

      Radera
  3. Nä, vadå? Boken är kanske inte bra (jag har inte läst den) men inte kan man stämpla den som sexistisk bara för att en karaktär tolkar det han ser på ett visst sätt? Oproffsig bedömning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog tagit din kommentar på större allvar om du inte varit anonym... jag står i alla fall för vad jag tycker. Dock hade det varit intressant att veta hur du tänker där. Om huvudpersonen i en bok är sexistisk, så tycker jag att jag har all rätt att kalla boken för sexistisk. Jag påstod aldrig att det var författarens åsikter.

      Radera
  4. Jag blir lite nyfiken på vad en "ankhare" är. Smakbiten ger dock ingen större lust att utforska boken vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var faktiskt tvungen att googla :) Det är tydligen ett vedertaget begrepp för att något kan ses som två olika saker, till exempel de där bilderna som föreställer olika beroende på hur man tittar på dem.

      Radera
  5. Den här boken ligger bortglömd på min platta. Om smakbiten är representativ så känner jag mig inte lockad att läsa den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har markerat så många ställen att läsplattan kraschar när jag försöker göra fler markeringar...

      Radera
  6. Låter lite som en billig kioskdeckare. Men tack ändå för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Ingenting för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten, tror inte det är en bok för mig heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju vara bra att veta vilka böcker man inte ska läsa också :)

      Radera
  9. > Attributet kunde nästan tolkas som en kontaktannons i någon herrtidning, som antydde till ett billigt ligg, att först till kvarn gäller.

    Haha, gjett hvilken bok jeg IKKE skal bruke penger og tid på! Takk for advarselen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om sexism kombineras med självdistans och humor så kan jag köpa det, men det måste göras på exakt rätt sätt och gränsen är hårfin. Här finns varken självdistans eller humor.

      Radera
  10. det låter illavarslande! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är tur att den som tittar är polis...

      Radera
  11. Takk for smakebiten. Høres ikke helt ut som en bok for meg heller nei.

    SvaraRadera
  12. "På tok för detaljerad, föreläsande, fördömande och sexistisk", det är fyra faktorer som jag inte heller uppskattar i böcker, så jag tror inte att jag vill läsa den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte sådana saker jag vill hitta i en bok.

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Låter inget vidare, är nog inget för mig heller. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju vara bra att få icke-tips också :)

      Radera
  14. Takk for smakebit - virker interessant! Forsiden på boka gir meg lyst til å lese den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, omslaget är lite mystiskt och lockande :)

      Radera
  15. Verkar som en bok jag inte vill läsa. Smakbiten sade en hel del. Snyggt omslag, dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken hade kunnat vinna massor på att bli genomläst av någon redaktör eller i alla fall någon som är bevandrad i svenska.

      Radera
  16. Det här verkar inte vara en bok för mig. Ordet detaljerad får mig att rysa... När man sen tar in allt det där andra i beräkningen så gör det mig övertygad om att jag aldrig kommer läsa den. Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite synd faktiskt, själva historien är spännande och intressant, men boken hade behövt en rejäl genomgång av någon utomstående.

      Radera