måndag 6 juli 2015

Film: The Equalizer

Titel: The Equalizer
Originaltitel: The Equalizer
Genre: Action
Regissör: Antoine Fuqua
Manus: Richard Wenk, Michael Sloan (TV-serie), Richard Lindheim (TV-serie)
Skådespelare: Denzel Washington, Marton Csokas, Chloë Grace Moretz, Bill Pullman, Melissa Leo
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 132 min
Serie: -
Såg den på DVD 18 juni 2015




Handling
McCall har lagt sitt mystiska förflutna bakom sig och lever nu ett lugnt och stillsamt liv, men han kan inte sova på nätterna. Då går han till ett nattöppet matställe och där möter han Teri, en ung tjej som hamnat i klorna på ryska gangsters. McCall kan inte tiga och titta på.

Min kommentar
Som jag nämnt tidigare så är jag väldigt svag för kyliga hämnare som är duktiga på det de gör och den här filmen liknar i mångt och mycket John Wick. Den stora skillnaden är Denzel Washington. Han är betydligt mer trovärdig än Keanu Reeves och jag älskar coola, stenhårda Denzel.

Början av filmen är väldigt långsam och lågmäld, man förstår vart det är på väg och jag sitter egentligen bara och väntar på att det ska smälla till. På ett bra sätt alltså. Den stora frågan är: Vem är McCall och vad har han för hemlighet? Jag tycker uppbyggnadsfasen är väldigt snygg och spännande.

Sedan brakar det löst. Här finns det ingen som helst humor som lättar upp och det blir en aning klichéartat. Och också en aning för detaljerade närbilder på våld. Slutet blir farligt nära det smått löjligas nivå och sannolikhetsnivån är nog noll. Men vad gör det? Bovar ska få vad de förtjänar och hjälten ska oskadd komma undan.

En del saker jag funderar över är om lastbilen som så lägligt skymde utsikten var planerad. McCall kände visserligen till alla rutiner gissar jag, men ändå. Och mikrougnen var nog det konstigaste. Om man startar mikron, sedan bryter huvudströmmen och sedan sätter på den igen, då har jag väldigt svårt att tro att det finns de mikrougnar som startar. Speciellt inte amerikanska. Vilka stämningar den tillverkaren hade att vänta sig i så fall.

Jag såg på IMDb att det tydligen är en uppföljare på gång. Ska jag se den? Det vet jag inte, men omöjligt är det inte.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 419 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 179 211 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer: