måndag 20 juli 2015

Film: Guardians of the Galaxy

Titel: Guardians of the Galaxy
Originaltitel: Guardians of the Galaxy
Genre: Science fiction
Regissör: James Gunn
Manus: James Gunn, Nicole Perlmann
Skådespelare: Chris Pratt, Zoe Zaldana, Bradley Cooper, Vin Diesel, Dave Bautista
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA | UK
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 26 juni 2015





Handling
Peter Quill är en äventyrare (och tjuv), som råkar hitta ett väldigt eftertraktat objekt. Vissa andra, onda typer, vill väldigt gärna lägga vantarna på objektet. I sin flykt från de onda typerna slår sig Peter Quill ihop med en vapengalen tvättbjörn, ett talande träd (nåja), en gåtfull lönnmördare och en hämndlysten jätte. Tillsammans blir de ett helt osannolikt team.

Min kommentar
Förra sommaren ratade jag den här filmen när sambon och jag skulle välja vilken film vi skulle se på bio. Jag hade bara läst toksågningar av den. För någon vecka sedan så var Peter Stormare på besök i Hellenius hörna och av någon anledning pratade de om den här filmen. Han nämnde att Hooked on a feeling var med i soundtracket. Då var jag ju bara tvungen att kolla upp det. Och upptäckte att filmen tydligen är väldigt omtyckt av vanliga människor i alla fall. Sådana som jag. Alltså köpte jag den.

Det kan vara ett av mina bättre beslut i år. Det här är en vansinnigt rolig film, helt enkelt fantastiskt kul. Ett varningens ord bara, detta är ingen film för den som vill ha något seriöst och djupt, med någon dold och mystisk mening. Det här är ren underhållning. Du får absolut inte ta filmen på allvar. Det gör den inte ens själv. Och du måste ha humor. Mycket humor.

Tänk bara, en galen tvättbjörn och ett talande träd (det enda han kan säga är i och för sig I am Groot, med olika tonfall och betoning)... och faktum är att just de två är den stora behållningen. Jag fullständigt älskar dem. Ja, hela det osannolika gänget faktiskt. De har verkligen lyckats med castingen. Replikskiftena är inte av denna världen och många gånger skrattade jag högt. Timingen är perfekt.

Effekterna är bra och medan jag sitter där och tittar i soffan så önskar jag att jag hade sett den på bio. Jag har hela tiden en känsla av att jag missar saker som händer i bakgrunden, för nästan varje gång jag tittar på annat än det som är i fokus så ser jag något kul vid sidan om. Jag bestämde direkt, innan filmen ens var slut, att jag måste se om den för att upptäcka vad jag missat.

Det enda jag möjligtvis kan klaga på är att soundtracket inte alls var så bra som jag hade hoppats.

Jag såg till min stora glädje att del två verkar vara planerad. Den ska jag se, oavsett vad kritikerna säger.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 4 014 betyg).
IMDb hade den 8,1 i genomsnitt (beräknat på 505 972 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Älskar den här filmen. Den gav mig många goa skratt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt lite överraskad över hur mycket jag gillade den och jag kommer med största säkerhet att se om den :)

      Radera
  2. Sonen har sett den här filmen flera ggr och jag har sett den en gång hela och bitar flera ggr. Gillar humorn! Scenen med Hooked on a feeling är så bisarr så den är underhållande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska helt klart se om den och det är fullt möjligt att det blir flera gånger. Hela filmen är bisarr. Med en underbar humor :)

      Radera