fredag 1 juni 2012

Bokbloggsjerka 1 – 4 juni

Det är återigen dags för veckans bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Har du bokat en resa någon gång bara för att själv få uppleva en miljö som du har läst om i en bok? Om inte, skulle du kunna tänka dig att göra det?

Fantastiska frågor hon ställer, Annika. Svåra är de och tänka måste man.

Det här är nästan som frågan om vilket som kom först, hönan eller ägget. Indirekt har jag ju valt en del semesterställen för att jag lockats av någon bok. Som Island till exempel, det är ju ett land som fascinerat i många år och faktiskt började det nog i gymnasiet, när vi läste lite Snorre Sturlasson. Eller så var det när jag läste Jules Vernes Till jordens medelpunkt som det började. Kan inte säkert säga vilket som var först.

Ett exempel på andra delen i frågan är Shetlandsöarna, Efter att ha läst Ann Cleeves serie som utspelar sig där så har jag faktiskt till och med kollat upp lite hur man tar sig dit. Så visst, jag kan tänka mig att boka en resa till ett ställe som lockar mig efter att ha läst en bok. Inga problem. Jag skulle nog kunna räkna upp exempel hela kvällen, men det får räcka med detta så kan jag läsa alla andras exempel och gräma mig över att jag missade det och det och det och...

18 kommentarer:

  1. Åh Island, dit ska jag också någon gång!

    Ja i Änglar och Demoner så ska de hitta vetenskapens fyra altare, tror de kallades så, med hjälp av en dikt har jag för mig och ledtrådar på varje ny plats :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just så var det :) Då är det den boken jag vill följa vägen i.

      Radera
  2. Ja den här frågan var riktigt intressant! Island är också en dröm, fastän i Korpen flyger känns det väldigt kallt och fuktigt. Man kanske får åka dit på sommaren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommar och sommar... jag var där i mitten av juli och det var inte speciellt varmt, kanske runt 10-15 grader. Men det gör inget, man åker ju liksom inte till Island för solsemester :)

      Radera
  3. Ja jag skulle också vilja åka till Shetlandsöarna och Island. Så fina miljöer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om jag kan lura iväg sambon på en resa till Shetlandsöarna någon gång :)

      Radera
  4. Island! Det vore en fin resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera det.

      Radera
  5. ha, ha, skrev också om Shetlandskvartetten?
    Island skulle jag också vilja till, men inte så mycket pga böckerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shetlandsöarna låter ju hur mysigt som helst i den där böckerna. Trots alla mord.

      Radera
  6. Oj, har du varit på Island. Det måste vara en speciell miljö, och sevärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt solklart det mest annorlunda ställe jag varit på. Det var till och med mer fantastisk natur än vad jag väntade mig.

      Radera
  7. Shetlandsöarna får mig att tänka på en fackbok jag var tvungen att läsa till en sociologikurs. Men det verkar vara väldigt vackert där.

    Jag undrade om jag kunde få låna ditt format för att redovisa vilka böcker jag har läst under månaden? Jag skulle i så fall tweaka det och det skulle inte vara helt likt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låna på bara, det är inget jag har patent på. Kanske lånar jag tillbaka sedan :)

      Radera
  8. Verkar vara fantastisk natur på Shetlandsöarna. Har försökt mig på Ann Cleeves men inte fastnat... Får kanske ge henne en chans till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i och för sig ganska lätt att förstå att Ann Cleeves inte passar alla. Ibland vet jag inte vad jag själv tycker om hennes böcker.

      Radera
  9. Shetlandsöarna känns ju väldigt lockande efter de böckerna. Särskilt om en som jag gillar regn och dimma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under vissa omständigheter är regn och dimma riktigt mysigt :)

      Radera