fredag 29 juni 2012

Bokbloggsjerka 29 juni – 2 juli

Det är återigen dags för veckans bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Vad läser du just nu?

Just nu läser jag Sockerdöden av Unni Lindell, åttonde delen om Cato Isaksen och hans kollegor vid Oslo-polisen. Det här kan mycket väl bli den sista jag läser i serien, för nu vet jag inte om jag klarar fler. Sanningen är att jag inte varit speciellt förtjust i de här böckerna, men jag köpte på mig allihop på en gång... Det finns så oerhört mycket att irritera sig på så nu får det nog vara bra. Såvida det inte händer något exceptionellt i andra halvan. Men dåliga är det inte och de är ganska kluriga, men som sagt, så mycket att irritera sig på.

Jag läser den dessutom lite kombinerat som e-bok och pappersbok, beroende på var jag befinner mig. Funkar riktigt bra. Baby-steps ni vet...

27 kommentarer:

  1. Den ligger som hyllvärmare hos oss. Julklapp för ett tag sen. Fast ingen av oss har läst de tidigare, visste inte ens att det var en serie;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det skulle funka att läsa den utan att ha läst de andra sju, men det är mycket som hänt :) I vilket fall så skulle jag aldrig rekommendera de här böckerna till någon som hänger upp sig på onödiga förklaringar, uppbyggnad i största allmänhet och upprepningar :)

      Radera
  2. Låter skönt att kombinera papper med e-bok. Mindre skönt att reta sig på saker i boken. Fast vissa böcker/serier är det så med tyvärr..........Tur det finns så många att välja på ;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar faktiskt över förväntan att kombinera. Och det passar bra att ta det i små steg :) Ja, jag tror jag gör slut med Unni Lindell nu.

      Radera
  3. Jag har aldrig läst något av Unni Lindell, men det verkar ju inte göra så mycket;)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänkte jag också! :) Aldrig läst, men verkar lika gärna kunna hoppa över Lindell även fortsättningsvis!

      Radera
    2. Det är lite synd att i alla fall jag retar mig på så mycket, för själva historien och intrigen brukar vara bra.

      Radera
  4. Lustig titel, trodde först det var en diet-bok :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, knepig titel, men den får sin förklaring :)

      Radera
  5. Svar: Jag kan rekommendera Games of Thrones, både serien och böckerna är bra :)

    Har själv inte läst något av Unni Lindell, kan beror på att jag inte är så förtjust i deckare, men jag gillar bokens titel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte gillar deckare så skulle jag inte rekommendera Lindell, det finns så många andra, riktigt bra, att läsa i stället.

      Radera
  6. Jag har inte läst någon bok av Unni Lindell, men har för mig att jag läste en recension om den här boken för ett tag sedan som inte gjorde mig lockad att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte hade köpt alla på en gång så skulle jag nog inte ha fortsatt efter andra boken. Tyvärr brukar jag göra så där, köpa en hel serie utan att ha läst något. Det är inte alltid det går bra :)

      Radera
  7. Det är ju synd när det blir så - att man köper hela serien/flera böcker av samma författare och upptäcker att man inte tycker om det. Jag har ett par stycken Jane Austen böcker som ligger och dräller, eftersom jag tyvärr avskyr hennes sätt att skriva.

    Sv: Jag tycker mycket om Morgensterns sätt att skriva och hittills är boken riktigt bra. Nordisk mytologi är alltid spännande att läsa om, eftersom vi nästan bara uteslutande läste grekisk i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker låta bli det där nu med hela serier på en gång, men det är svårt. Speciellt när de är på rea :)

      Radera
  8. Tror att jag klarar mig utan den här serien. Trots att jag har ett stort ha-begär till serier jag också:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha-begär var ett passande ord, som tyvärr stämmer lite för bra :)

      Radera
  9. Hej! Jag har läst flera böcker av Unni Lindell och jag tycker dom har varit bra och läsvärda. Har Mörkermannen som väntar på mig i hyllan. Nattsystern och Rödluvan gillade jag mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som sagt, själva historierna brukar vara bra, men hennes sätt att skriva gör mig alldeles tokig :)

      Radera
  10. Oj, att ta sig igenom åtta delar av en serie som är sådär var inte dåligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en väldigt lojal (läs: dum) läsare och nu när jag ändå hade alla så... Och de är egentligen inte dåliga på det viset, det är bara jag som inte klarar Lindells stil :)

      Radera
  11. Unni Lindell har jag bara läst en barnbok av - Mystiska Milla (det finns flera böcker om Mystiska Milla och jag minns inte vilken jag läste). Hon har skrivit den ihop med Fredrik Skavlan men den blir inte bättre för det. Faktiskt är det en riktigt, riktigt usel barnbok. Nämligen är den skriven på ett sätt som är roligt bara för en vuxen läsare och då begriper jag inte riktigt meningen med att kalla den "barnbok". Nu anar jag att hon inte blir bättre ens när hon skriver för vuxna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt, för de här deckarna känns lite som att de är skrivna för barn, med oändliga förklaringar av fullkomligt normala och vardagliga sysslor, som till exempel att göra och äta en macka.

      Radera
  12. Den dagen som jag börjar med e-bok (antar att den måste komma någon gång) kommer jag nog också kombinera med pappersbok... Känns vääldigt avlägset att ersätta en hel bok med en skärm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har faktiskt känts helt OK att göra så här och faktum är att det är mycket enklare att ta med sig en läsplatta på tåget än att ha en tung bok :)

      Radera
  13. Kanske det känns skönt sen när du har läst boken, och inte så där sorgligt som det är när man läst ut en bok som varit underbart bra och man bara vill att den ska fortsätta i all evighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu känns det rikigt bra, boken är utläst och nu hoppas jag bara att jag kan stå emot när nästa del kommer :)

      Radera