söndag 17 juni 2012

En smakebit på søndag: Dödsmässa


Veckans En smakebit på søndag är ur sjunde delen om A-gruppen av Arne Dahl (pseudonym för Jan Arnald). Sveriges bästa manliga deckarförfattare, om någon frågar mig (ja, jag vet, förra veckan var det den kvinnliga). Många deckare blir det och många serier blir det. Det är det jag försöker läsa ikapp nu.

Böckerna om A-gruppen, eller som de egentligen heter, Rikskriminalpolisens speciella enhet för våldsbrott av internationell art, utspelar sig i Stockholm (för det mesta) och är en ren fröjd att läsa. Det dryper av ironi och snyggt inbäddad samhällskritik.

Den här boken, Dödsmässa, börjar med något som verkar vara ett bankrån, men som utvecklar sig till något helt annat. Något som har att göra med fossiler och ett gammalt skrivbord. Jag har precis börjat läsa den så egentligen vet jag inte så mycket mer. Smakbiten är hämtad från sida 32 och Cecilia Hjelm (tidigare gift med Paul Hjelm, som tidigare varit en del av A-gruppen) har gått in på en bank för att uträtta något ärende. Medan hon väntar leker hon lite med sin nya mobiltelefon.

Varför hade hon fyra nummer till sin förre man?
   Och varför hette hon fortfarande Hjelm i efternamn?
   Det plingade igen, ett nummer till, tre kvar. En person mindre i banklokalen.
   På mobiltelefonen, ovanför Paul Hjelms jobbmobilnummer, visade klockan 10.39. Nej, den slog precis om.
   Till 10.40.
   Det som sedan hände ville inte in i henne. Hon tyckte aldrig att det var på riktigt.
   De två maskerade männen. De hårda orden på engelska. Det faktum att hon låg tryckt mot marmorgolvet. Plastpaketen som limmades upp på väggarna. K-pistarnas vrål. Och allt det krossade glaset.
   Aha, tänkte hon. Det var därför tankarna rullade så snabbt. För att jag skulle dö.
   Och Cilla Hjelm var inte längre en staffagefigur.

22 kommentarer:

  1. Oj, det lät dramatiskt!
    Undrar om jag någonsin kommer att läsa ikapp i den här serien;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var lite orolig att jag inte skulle få läst hela serien, speciellt som det ett tag var omöjligt att få tag på de äldre böckerna. Men nu är jag mer än halvvägs :)

      Radera
  2. Tusen takk for smakebiten:-) Kos deg videre med boken og ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Takk for veldig spennende smakebit!:) Har ikke lest noe av denne forfatteren, så skal sjekke bøkene ut:) Kos deg med boken og ha en herlig søndag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne Dahls böcker om A-gruppen är riktigt bra, passar mig perfekt :)

      Radera
  4. Svar
    1. Visst vill man veta hur det går :)

      Radera
  5. Svar
    1. Det är en bok som lockar till sträckläsning :)

      Radera
  6. Det var en spennende og dramatisk smakebit. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var ändå bara på sidan 32, sedan stiger spänningen :)

      Radera
  7. Likte smakebiten! Spennende:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan omöjligt att lägga ifrån sig boken :)

      Radera
  8. Jeg liker virkelig Arne Dahls bøker. De er spennende og underholdene. Et bra valg :-)
    God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är riktigt bra och jag är så glad att jag bestämde mig för att läsa dem från början.

      Radera
  9. Jeg har enda ikke stiftet bekjentskap med Arne Dahls bøker enda, men de frister :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera hans böcker.

      Radera
  10. Dette var veldig dramatisk, A-gruppen får meg til å tenke på serien om Avdeling Q av danske Jussi Adler-Olsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något alls av Adler-Olsen. Än :) Men A-gruppen är bra :)

      Radera
  11. Av en eller annen grunn har jeg hatt for meg at Arne Dahl er norsk :) Så feil kan man ta! Dette er en forfatter jeg virkelig har lyst til å lese, så takk for at du presenterte ham i denne ukens smakebit : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hans namn låter norskt :) Och hans riktiga namn, Jan Arnald, låter om möjligt ännu mer norskt.

      Radera