söndag 10 juni 2012

En smakebit på søndag: Till offer åt Molok


Veckans En smakebit på søndag är ur femte delen om åklagare Rebecka Martinsson av Åsa Larsson, Till offer åt Molok. Sveriges bästa kvinnliga deckarförfattare, om någon frågar mig. De här böckerna utspelar sig i Kirunatrakten och jag får så klara och skarpa bilder att jag faktiskt tror mig veta hur det ser ut där. Själv har jag aldrig varit norr om Sälen, men en tur till Kiruna lockar alltmer.

En kvinna har hittats mördad och utredningen visar att hennes far blivit uppäten av en björn, sonen blev påkörd och dödad och även farmodern blev ihjälslagen, för många decennier sedan. Smakbiten är från sidan 142.

Hata slumpen, tänkte Rebecka.
   Under sin tid som notarie i Stockholm hade hon träffat en polis som sa det som ett mantra. Han var död nu. Men det där hade satt sig i henne. Hata slumpen.
   Om hela familjen blir utplånad...

26 kommentarer:

  1. Dette virker utvilsomt som en spennende bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge handlar det om sträckläsning :)

      Radera
  2. Flott smakebit :) Jeg leser faktisk min første Stephen King bok akkurat nå og er meget fornøyd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog läst det mesta av Stephen King och det är inte ofta jag blivit besviken.

      Radera
  3. Tusen takk for smakebiten:-) Boken virker spennende. Ha en fin Søndag:-)

    SvaraRadera
  4. Den är spännande, precis som Åsa Larsson alltid är :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Åsa Larssons böcker! Men jag har inte hunnit läsa förra boken än. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då har du två bra böcker framför dig :)

      Radera
  6. Denne må jeg jo få lest, elsker jo krim og har lest lite av denne forfatteren:) Takk for smakebiten og ha en herlig søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressant att följa en karaktär över flera böcker, speciellt när böckerna är så bra skrivna som dessa :)

      Radera
  7. Den var sträckläsning här också!
    Funderar också på att haka på den här "smakebit". ÄR det liksom bara att göra eller anmäler man sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade om det gick bra att vara med fast man är svensk och det gjorde det. Så det borde ju vara ännu mer OK för dig :) Det är bara att hänga på, som jag fattar det.

      Radera
  8. En fin smakebit! Jeg har lest alle Åsa Larssons bøker, så jeg må lese denne også Takk for tips!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här kan mycket väl bli en av de bästa av henne :)

      Radera
  9. Dette høres spennende ut! Jeg har lest de bøkene som har kommet ut på norsk, og likte aller best Solstorm, men de andre er også gode.

    Ønsker deg en flott søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Solstorm var en av de bättre. Denna verkar vara minst lika bra.

      Radera
  10. Åh, vilken bra läsning du håller på med nu! Och detta med smakebit var ju kul, kanske hakar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är lite ledsen nu för jag har bara tjugotalet sidor kvar :(

      Radera
  11. Tusen takk for fin smakebit! Jeg husker jeg så Solstorm for noen år siden på TV, og ble mektig imponert!!! Siden har jeg glemt henne ut og enda ikke lest noen bøker av henne ... Det SKAL jeg gjør noe med nå!!
    Ønsker deg en glitrende glad søndag :))
    Klem fra Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solstorm som film var jag inte alls glad i, sedan läste jag boken och blev fullständigt förälskad :)

      Radera
  12. For en tragisk familie historie! Jeg aner det kan være en sammenheng mellom disse ulykkene?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut lite som att olyckorna inte var olyckor, ja det är rätt :)

      Radera
  13. Fin smakebit, en virkelig spennende historie virker det som! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och som det ser ut så är det en oväntad upplösning. I alla fall för mig.

      Radera
  14. Spännande! Den där boken måste jag få tag på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har varit svår att lägga ifrån sig och nu är den snart slut...

      Radera