torsdag 14 juni 2012

Sommarenkät, eller något ditåt

En liten somrig enkät jag hittade hos Malin, den fick mig så sugen på sommar att jag bara var tvungen att göra den själv och få till sommarkänslan lite.

1. Bästa bok förra sommaren?
Eftersom jag räknar augusti till sommaren så får det bli Kråkflickan av Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist. Den var ruggigt spännande.

2. … och sommaren innan det?
Det får bli två böcker och två väldigt olika sådana. Shantaram av Gregory David Roberts och Utan ett ord av Linwood Barclay. De var lika bra, fast på två helt olika sätt.

3. Några lite nyare böcker som passar i hängmattan?
Jag läser inte så många nya böcker, men ska försöka ändra på det litegrann. Jag skulle i alla fall definitivt rekommendera I stället för dig av Sofie Sarenbrant, förutsatt att man läst hennes Vecka 36 först. Cirkeln och Eld av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren, verkar också passa bra för hängmattan.

4. Vad läser du mest på sommaren?
Jag får nog svara deckare på detta, men även lite tjockare (tegelstenar, menar jag då) böcker oavsett genre. Det är skönt att slippa släpa med dem på tåget.

5. Var läser du helst?
Allra helst ute vid havet under ett parasoll, men tyvärr händer inte det så ofta. Därför får det bli soffan i mitt lilla "bibliotek".

6. Vad ser du fram emot att läsa i sommar?
Det har kommit så många bra böcker den senaste tiden, men tyvärr ligger jag hopplöst efter i alla serier jag läser, kanske hinner jag med ett par av Arne Dahl. Flickan från ingenstans av Justin Cronin tänkte jag ge mig på nu över sommaren också. Förhoppningsvis blir det även den näst senaste delen om Anders Knutas, Det fjärde offret, av Mari Jungstedt.

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa:-) Jag hakade på...

    SvaraRadera
  2. Man får ju hoppas att sommaren snart börjar också :)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Dessvärre verkar inte sommaren bry sig om sommarenkäter, utan lyser fortfarande med sin frånvaro :(

      Radera