tisdag 19 juni 2012

Topp Tio böcker att läsa i sommar


Veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) handlar om de tio böcker man vill/hoppas/ska läsa under sommaren. Min sommar är juni, juli och augusti, så ett par av böckerna är redan lästa. Som vanligt är det ingen speciell ordning på böckerna, men dessa tio hamnar på min sommarläsningslista. Många serier blir det...

1. Till offer åt Molok av Åsa Larsson. Femte delen om Rebecka Martinsson. En av väldigt få nya böcker som jag planerat att läsa i år. Den här är redan läst och oj, så bra det var.

2. Fyrmästarns dotter av Ann Rosman. Första delen om Karin Adler. Den här har stått länge oläst i hyllan, nu är den läst och det enda jag ångrar är att jag inte läst den tidigare.

3. Det fjärde offret av Mari Jungstedt. Även om jag kanske tröttnat lite på Knutas och gänget efter åtta nästan likadana böcker, så kommer den här nionde delen att läsas i sommar. Förhoppningsvis på Gotland.

4. Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Tegelstenar hör till min sommar och denna har lockat mig länge nu. Det här ska tydligen bli en trilogi. Men är det verkligen vampyrer med?

5. Smuts av Katarina Wennstam. Egentligen var det Dödergök jag skulle ha läst, men då fick jag veta att böckerna är en slags serie, där samma människor figurerar i olika böcker. Alltså fick jag köpa denna också...

6. Den oskyldige mannen av John Grisham. Det finns ingen som kan skildra det amerikanska rättsväsendet som Grisham. Förmodligen kommer den här, också, att reta gallfeber på mig.

7. Eld av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren. Jag tror inte några förklaringar behövs för denna.

8. Huset vid havets slut av Elly Griffiths. Fjärde delen om Ruth Galloway dök precis upp här hemma, så det är väl läge att läsa trean.

9. Ares tecken av Dan Buthler & Dag Öhrlund. Femte delen om Jacob Colt. Jag hoppas verkligen att perversiteterna från En nästan vanlig man och Grannen har tonats ner, helst försvunnit helt och hållet.

10. Frostnätter av Arnaldur Indriðason. Sjätte delen om Erlendur och hans kollegor på Island. Det här brukar vara bra grejer.

8 kommentarer:

  1. Flott sommerbokliste! Gled deg til "Eld", den var utrolig bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fullkomligt slukade Cirkeln så det ska bli spännande att läsa fortsättningen :)

      Radera
  2. Likte sommerboklisten din:) Misunner at du skal lese eld:) Vil også!:) Kos deg med bøkene i sommer!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser inte så ofta nya böcker, de brukar få stå olästa i hyllan i två år, men Eld kan jag inte låta bli :)

      Radera
  3. Bra böcker! Eld läste jag precis, den är fantastisk :) Smuts och Dödergök är också hur bra som helst men som du säger är det nog bästa att läsa dem i ordning. Det dräller av vampyrer i Flickan från ingenstans men tror du kommer gilla den ändå, den är jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eld ska faktiskt bli riktigt kul att läsa, jag har precis fått hem den så den blir inte någon hyllvärmare :)

      Flickan från ingenstans ska jag snart ge mig på (vampyrer eller ej) nu, två böcker före bara :)

      Radera
  4. Smuts finns med i min sommarläsningsplan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att många gillar Wennstam så det ska bli spännande att äntligen få läsa själv :)

      Radera