onsdag 1 juli 2015

"[buzz]" av Anders de la Motte

Genre: Thriller
Antal sidor: 394
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: HP Pettersson 2
Förlag: Alfabeta
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 24 juni 2015






Första meningen: I två snabba språng var han över henne.

Baksidetext
[buzz] inleds i öknen. HP är i Dubai på flykt från sitt förflutna, Rebecca besöker ett afrikanskt land som livvakt åt en svensk minister. Plötsligt hamnar de båda i hotfulla situationer som tvingar dem tillbaka till Stockholm där deras vägar möts igen.

Min kommentar
Jag gillade verkligen [geim], den kändes fräsch och ny. Eftersom den också slutade med en cliffhanger så såg jag verkligen fram emot att läsa andra delen, [buzz].

Egentligen ska jag nog inte läsa sådana här böcker. Jag är nämligen paranoid redan innan och de här böckerna gör inte saken bättre. [buzz] spär på paranoian ordentligt. Här handlar det inte så mycket om Spelet, utan mer om konspirationsteorier om Internet. Det är sökresultat som manipuleras genom troll som bloggar, kommenterar och skapar trådar i olika forum. Det här är alltid intressant eftersom det är så lätt att uppnå och jag köper allt rakt av.

Det var ett drygt halvår sedan jag läste första delen och mitt minne är ganska selektivt, men vad som hänt sammanfattas på ett väldigt snyggt sätt och jag är snabbt mitt i det igen. Precis som i [geim] så sker berättandet växelvist av HP och Rebecca. Det är snabba byten och nästan alltid avslutas en tråd med en cliffhanger, vilket ju gör att man hela tiden måste läsa lite till.

Det är inte riktigt samma fart och fläkt i den här boken, men det både räcker och blir över. Språket känns lite nedtonat jämfört med [geim] och det är nog en fördel, men det är väldigt trovärdigt i just den yrkeskåren. Som jag ju själv tillhör. Mitt absoluta favorituttryck är Scarlet O'Harade, som HP gjorde med ett problem, och jag fnissade en del när jag läste det.

HP själv är en riktig antihjälte, han har nog inte ett rätt, men han har blivit en mer intressant karaktär eftersom han plötsligt visar mer än en sida av sig. Rebecca har också rest sig, hon var ju farligt nära att falla i offerfällan, men här tar hon tag i sina problem. Lite i alla fall.

Vad jag inte gillar är att viss information undanhålls mig, som till exempel vem det är som Rebecca har en affär med. Det är ju liksom inte som att hon inte vet det, men jag får inte veta förrän alldeles mot slutet.

Slutet ja... gissa om det är en cliffhanger. Det är ju tur att jag snart ska läsa den avslutande delen [bubble].

Jag har skrivit om den här boken i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,4 (beräknat på 260 betyg).
Goodreads hade den 3,64 i genomsnitt (beräknat på 790 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om [buzz]: Tankar från en samlares hjärna, Annika och Boklysten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Sen jag hörde honom prata på Deckarfestivalen så vill jag ju läsa någon av hans böcker. Frågan är bara vilken serie...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte försöka låta bli att köpa på mig hans andra serie innan jag läst ut denna. Har ju bara en bok kvar nu :)

      Radera
  2. Vill verkligen läsa ut den här serien. Har bara läst första boken ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag ska fortsätta ha den här serieutmaningen varje år, det funkar bra :) Det är ju lite märkligt att de där böckerna hela tiden glöms bort.

      Radera
  3. Jag håller precis på att leta efter buzz och bubble i mina bokhyllor och lådor här hemma. Brorsan föll för geim och vill nu läsa fortsättningen...själv var jag inte riktigt lika förtjust, de böckerna passade inte riktigt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt lite förvånad över att jag gillat böckerna så mycket som jag gjort. Språket borde definitivt inte passa mig, men jag kan bara inte stå emot :)

      Radera
  4. Jag har läst geim men borde ta tag i buzz och bubble men får se när det blir av! :) Men minns inte att Geim slutade med en cliffhanger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sista sidan kom det en väldigt kraftig antydan om vem som var inblandad i Spelet, men man får nog läsa [bubble] för att få svar på alla sina frågor :)

      Radera