tisdag 30 juni 2015

Top Ten Tuesday: De tio bästa böckerna hittills i år


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books I've Read So Far In 2015.

Äntligen en lätt! Skulle man kunna tro. Det är ju bara att kolla statistiken. Men det blir lite problem... jag har två fullpoängare och två som nästan nådde ända fram. Så långt allt väl. Sedan kommer det dessvärre inte mindre än 21 stycken som fått 4 i betyg... Nåja, det är väl bara att försöka plocka ut de sex bästa av dem. Det här är något så ovanligt som en lista i inbördes ordning.

1. Ensam på Mars av Andy Weir
2. Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson
3. Lewismannen av Peter May
4. Divergent av Veronica Roth
5. Lotus blues av Kristina Ohlsson
6. Flickoffret av James Oswald
7. De ensamma av Håkan Nesser
8. Väckelse av Stephen King
9. Kvinnan på tåget av Paula Hawkins
10. En mörk och förvriden flod av Sharon Bolton

20 kommentarer:

  1. Divergent är också en av de bästa böcker jag läst i år.

    SvaraRadera
  2. Divergent är den enda som jag har läst på din lista, och den fanns med på min lista när jag läste den 2013 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ju lite sen på det och i sommar tänker jag se filmen också :)

      Radera
  3. Väntar på att Kvinnan på tåget ska bli ledig på biblioteket :) Divergent är definitivt en bok som platsar på årets top-listor, så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar Kvinnan på tåget när du väl läser den :)

      Radera
  4. Många böcker som jag skulle vilja läsa och bara en som jag redan läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som brukar känna att jag är sist på det :)

      Radera
  5. Jag hade lite samma problem, fast det var bara plats 10 där jag behövde välja bland alla 4:orna. Lewismannen läste jag ju förra sommaren och den rankade jag högt då. Den där Djälvulen hjälpte mig måste jag nog läsa i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag börjar bli orolig för dina förväntningar på Djävulen hjälpte mig :)

      Radera
  6. 2 & 3 kom i topp när jag summerade förra årets läsning. Och flera av dina andra har jag också tyckt mycket om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du brukar ha läst allt som jag läser :)

      Radera
  7. Hm, jag får nog ta och läsa Väckelse och Ensam på Mars känns det som. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker man ska läsa båda :) Väckelse är kanske inte en vanlig King-bok, det är väldigt långsamt och mycket om den amerikanska landsbygden. Men det är ju också det som King är så bra på :)

      Radera
  8. Lewismannen finns med även på min lista. Den var superbra. Ensam på Mars skall jag försöka hinna med inom de närmaste månaderna. Har hört så mycket gott om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas tredje delen om Isle of Lewis är lika bra :)

      Radera
  9. Många bra där på din lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nog läst en del bra i år. Det är inte alltid det känns så och då är det bra med de här listorna.

      Radera
  10. Åh jag håller med dig om Ensam på Mars, den är fantastiskt bra! Har taggat dig i sommarläsningstaggen, om du känner för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att vara så orolig att de har förstört filmen, men så illa kan det väl inte vara... Sommarläsningstaggen kommer så småningom :) Tack!

      Radera