onsdag 17 juni 2015

"Går i alla gårdar" av Ulla Bolinder

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 273
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Förlaget Orda
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: e-bok
Källa: Rec ex
Utläst: 28 maj 2015






Första meningen: I oktober 1957 fick jag veta att en kvinna hittats mördad i byn där min äldre syster Signe bodde med sin man och deras nioåriga dotter Ingrid.

Baksidetext
Året är 1957. I en liten uppländsk by sprider sig rädslan och oron när en av byns kvinnor hittas misshandlad och död på en äng. Vem kan ha gjort sig skyldig till detta illdåd? Polisen har inga spår efter förövaren och i byn växer sig skvallret allt starkare.

Min kommentar
Den här boken lät väldigt intressant när jag läste om den i ett mejl från författaren. Små byar och skvaller är något jag är uppfödd med, även om vi aldrig drabbades av något mord. Eftersom jag också är svag för svenska deckare så ville jag gärna läsa den.

Min bedömning av boken är säkert inte helt rättvis, helt enkelt på grund av att den beskrivs som en deckare. Vilket den inte är. Trots att den står klassad som det överallt där jag tittar. Det här är ett tidsdokument över slutet av 50-talet och i stort sett även en uppväxtskildring då barn står för större delen av berättelsen. Men deckare är det inte, jag hittar inte tillstymmelse till utredning och egentligen får vi inget konkret resultat.

I korta kapitel får vi veta vad i stort sett alla invånare i den lilla byn tror och vad de egentligen tycker om varandra. Till slut är vi uppe i 37 berättare, de flesta med bara ett enda kapitel. Vad de här kapitlen är vet jag inte riktigt, det kan i alla fall inte vara polisförhör. Ingen polis skulle låta någon pladdra på så där om allt och inget. Även två poliser får komma till tals, men de kapitlen ger inte speciellt mycket i utredningssynpunkt, man vet inte ett dugg mer när kapitlet är slut utan det står och stampar på samma fläck. Den nio-åriga Ingrid har fått nästan vartannat kapitel och vi får veta allt om henne; hur hon samlar på bokmärken, funderingar om varför djur och människor finns, hur hon hoppar hage, vilka ramsor de tycker om, dockorna hon leker med, vad de har i badrumsskåpet och så vidare. Tyvärr är det ännu en nackdel för mig. Jag är inte speciellt glad i barn som berättare, det blir ofta alldeles för pratigt och ostrukturerat.

Däremot tycker jag att barnens röster är väldigt trovärdiga, tankarna är flyktiga och trådar tappas hela tiden. Precis så är det ju. Jag kom också plötsligt ihåg saker som jag trodde att jag hade glömt bort, som sagan om de vilda svanarna. Jag älskade den när jag var liten och den lilla sagoboken var fullständigt sönderbläddrad. Tidsmarkörerna är ljuvliga och trots att jag inte var född i slutet av 50-talet så känner jag känslan av att faktiskt vara där.

Om du vill ha en rafflande deckare så kan jag inte rekommendera den här boken, men om du vill ha en fantastisk berättelse om hur en nio-åring ser på världen och en resa tillbaka till 50-talet så tycker jag absolut att du ska läsa den.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,0 (beräknat på 1 betyg).
Goodreads hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 1 betyg).
Jag ger den 2,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Går i alla gårdar: Ewelinas Bokblogg och Bokpool.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

3 kommentarer:

  1. Inget konkret resultat? Man får ju svar på alla frågorna när, var, hur, varför och vem - det kan du väl inte ha missat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske har en annan text, men i min version står det "mina aningar" och "vad jag anade". Bara aningar och misstankar alltså. Ingen åker heller fast. Det kallar jag inget konkret resultat. Du får givetvis tycka precis vad du vill. Precis som jag.

      Radera
    2. Hej Monika! Betty har alldeles rätt; det finns närmare 20 detaljer i boken som tillsammans klargör hela händelseförloppet och avslöjar vem den skyldige är. Men man måste vara observant när man läser och kunna lägga ihop två och två (vilket som tur är andra recensenter har klarat av). Se min Facebooksida där jag nyligen har lagt ut ett par av dem i samband med att boken har kommit ut som tryckt bok.

      Radera