fredag 12 juni 2015

Kulturkollo listar 100 bra böcker för unga

Kulturkollo har de gjort en lista på sina 100 favoriter bland ungdomsböcker. Jag kan ju inte motstå en sådan lista, naturligtvis, trots att jag kanske inte har läst speciellt många av dem.

De i fetstil har jag läst och de kursiverade står i hyllan och väntar på att bli lästa.
  1. Låt vargarna komma, Carol Rifka Brunt
  2. Kaninhjärta, Christin Ljungqvist
  3. Här ligger jag och blöder, Jenny Jägerfeld
  4. Onanisterna, Patrik Lundberg
  5. Hungerspelen, Suzanne Collins
  6. Divergent, Veronica Roth
  7. Cirkeln, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
  8. Det handlar om dig, Sandra Beijer
  9. Fel grav och andra berättelser, Kelly Link
  10. Förr eller senare exploderar jag, John Green
  11. Jag, En, David Levithan
  12. En ö i havet, Annika Thor
  13. Boktjuven, Marcus Zusak
  14. Om jag kunde drömma, Stephanie Meyer
  15. Skuggan över stenbänken, Maria Gripe
  16. Den långa vägen hem, Cynthia Voigt
  17. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, Sara Ohlsson
  18. Imorgon när kriget kom, John Marsden
  19. Dansa på min grav, Aidan Chambers
  20. I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell
  21. Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket, Gunnar Ardelius
  22. Tänk om det där är jag, Johanna Lindbäck
  23. Godnatt Mister Tom, Michelle Magorian
  24. Pojkarna, Jessica Schiefauer
  25. Det händer nu, Sofia Nordin
  26. Momo, eller kampen om tiden, Michael Ende
  27. Hjärtans fröjd, Per Nilsson
  28. Guldkompassen, Philip Pullman
  29. Kanske är det allt du behöver veta, E. Lockhart
  30. Du glömde säga hej då, Sarah Dessen
  31. Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Åsa Asptjärn
  32. Isnätterna, Malin Isaksson
  33. Frost, Maggie Stiefvater
  34. Wallflower, Stephen Chbolsky
  35. Eleanor & Park, Rainbow Rowell
  36. Antiloper, Ellen Roxberg
  37. Hitta Violet Park, Jenny Valentine
  38. Om jag stannar, Gayle Forman
  39. Stjärnmärkt osv, Jessica Spotswood
  40. Nick & Norahs oändliga låtlista, Rachel Cohn & David Levithan
  41. 13 skäl varför, Jay Asher
  42. Kurt Cobain finns inte mer, Hanna Jedvik
  43. Min hemliga dagbok – Adrian Mole 13 ¾ år – Sue Townsend
  44. Fråga Alice, anonym
  45. Cinder, Marissa Meyer
  46. Det är så logiskt alla fattar utom du, Lisa Bjärbo
  47. Ondvinter, Anders Björkelid
  48. Vad mina vänner inte vet, Sonya Sones
  49. Hur kär får man bli?, Katarina von Bredow
  50. Isdraken, Mikael Engström
  51. Anna och den franska kyssen, Stephanie Perkins
  52. Intet, Janne Teller
  53. Jag saknar dig, Jag saknar dig, Peter Pohl, Kinna Gieth
  54. Livets outgrundliga mysterier, Benjamin Alire Sáenz
  55. Jag ger dig solen, Jandy Nelson
  56. Tankeläsaren (De utvalda), Kristin Cashore
  57. Ramona, Marta Söderberg
  58. Jellicoe Road, Melina Marchetta
  59. Innan jag dör, Jenny Downham
  60. Oceanen vid vägen slut, Neil Gaiman
  61. Önska bort önska nytt, Ingrid Olsson
  62. Peters baby, Gun Jacobsson
  63. Foxfire, Joyce Carol Oates
  64. Legend, Marie Lu
  65. Mörkrets tjänare, Holly Black
  66. Fjäril, Sonya Harnett
  67. Delirium, Lauren Oliver
  68. Outsiders, S.E. Hinton
  69. Odinsbarn, Siri Pettersen
  70. Dårfinkar och dönickar, Ulf Stark
  71. Simon och Sophie, Emma Granholm
  72. Sandor slash Ida, Sara Kadefors
  73. Ulrike och kriget, Vibeke Olsson
  74. Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian, Sherman Alexie
  75. Darkside, Tom Becker
  76. Väktarens lärling, Joseph Delaney
  77. Pojken i randig pyjamas, John Boyne
  78. Artemis Fowl, Eoin Colfer
  79. Dyk i, Kate Cann
  80. Över näktergalens golv, Lian Hearn
  81. Den utvalde, Lois Lowry
  82. Spelkortsmysteriet, Jostein Gaarder
  83. Vargbröder, Michelle Paver
  84. Mörk ängel, Laini Taylor
  85. Ful, Scott Westerfeld
  86. Kära tjejer, Jacqueline Wilson
  87. Berättelser från yttre förorten, Shaun Tan
  88. Amuletten från Samarkand, Jonathan Stroud
  89. Matchad, Ally Condie
  90. Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, Randa Abdel-Fattah
  91. Molnet, Gudrun Pausewang
  92. Flyg ollonborre, flyg, Christine Nöstlinger
  93. Coconut, Copano Matlwa
  94. Systrar i jeans, Ann Brashares
  95. Sommaren jag blev vacker, Jenny Han
  96. Ljus, ljus, ljus, Vilja-Tuulia Huotarinen
  97. Vinterviken, Mats Wahl
  98. Chokladkriget, Robert Cormier
  99. De vassa tändernas skog, Carrie Ryan
  100. Kram, Hans-Erik Hellberg
14 stycken är ju ändå inte så illa, med tanke på att de flesta av de här böckerna kom när jag var långt över 30. Utan att egentligen veta helt säkert så tror jag att jag läst de flesta som kom ut när jag var ung (70-talet). Fem stycken har jag redan hemma så de kommer att bli lästa så småningom och jag tror att det eventuellt kan bli fler. Fyra stycken har jag sett som film också, men det räknas ju inte...

6 kommentarer:

  1. Peters baby kände jag igen titeln på men markerade den inte. Undrar om jag läst den ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag läste alla Gun Jacobssons böcker när jag var yngre :)

      Radera
  2. Där finns en del pärlor kvar för dig att upptäcka! Jag är över 30 år och gillar att läsa YA/böcker för unga. Det finns många som har saker att säga även till mig som vuxen läsare. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag gillar också ungdomsböcker, men eftersom jag är vuxen så är det massor av sådana böcker jag vill läsa också. Det är ju lite annorlunda för dem som kanske är i "rätt" målgrupp just nu, de växer ju upp med de här böckerna. Ungefär som Gun Jacobsson och Hans-Erik Hellberg var för mig när jag växte upp :)

      Radera
  3. Jag tror och hoppas att du kommer att gilla Cinder :-) Jellicoe Road älskar jag, men upplever den som en antingen eller bok - antingen gillar en den eller inte,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog snart ta och läsa den där Cinder, jag har den i alla fall på årets boktolva. Jellicoe road har jag förstått är väldigt speciell, med en ganska seg början :)

      Radera