torsdag 4 juni 2015

Tisdagsutmaning: En ungdomlig tisdagsutmaning

Den här veckan handlar det om böcker för unga på Kulturkollo.

1. Igår presenterade vi en lista på 100 bra böcker för unga. Vilken bok skulle hamna överst på din lista? Varför?

2. Vilken bok skriven för unga tycker du alla vuxna ska läsa? Varför?

3. Vilken bok skriven för vuxna tycker du passar riktigt bra för ungdomar? Varför?

Woine, woine, det här blir jobbigt... påminner lite om skolan, där skulle man alltid motivera sina svar. Och inte dög det med "för att den är bra"... De senaste åren har jag faktiskt läst en del ungdomsböcker och de är perfekta att ta till när man vill ha något med högre tempo och utan krusiduller. Men helt ärligt så är jag inte alltid klar över var gränsen går...

1. Boktjuven av Markus Zusak för att den är en helt fantastisk bok, med en ovanlig vinkling på ett tema som det finns tusentals böcker om.

2. Lex bok av Sara Kadefors. Jag vet inte om det är så där att vara 18 nu, för mig var Lex mer lik en 14-åring, men om det ligger någon som helst sanning i den här boken så kan man nog betrakta den som en karta för att förstå en tonåring.

3. Det här är otroligt svårt, men jag tror att Jonas Gardells En komikers uppväxt skulle passat mig när jag var i tonåren. Så här skrev jag i mitt inlägg om boken: Den som säger att barn inte är medvetet elaka borde läsa den här boken. Faktum är att alla borde läsa den här boken. Det är en viktig bok om utanförskap och mobbing.

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte också det var riktigt svårt med de här frågorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det svåraste var nog att klura ut vad som är ungdomsböcker och vad som är vuxenböcker :)

      Radera
  2. Jag tror du har rätt om En komikers uppväxt. Själv läste jag uppföljaren, Ett ufo gör entré, när jag var i tonåren. En av mina favoriter från den tiden! Den berörde mig verkligen och lärde mig mycket om mig själv..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänkte det. Själv hade jag nog älskat den i tonåren.

      Radera
  3. Har En komikers uppväxt i hyllan, älskar Gardell, men drar mig för att läsa den. Räknar med att den kommer att göra väldigt ont...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev både ledsen och glad när jag läste den, det var lite omtumlande.

      Radera