måndag 22 juni 2015

Film: Micke & Veronica

Titel: Micke & Veronica
Originaltitel: -
Genre: Komedi
Regissör: Staffan Lindberg
Manus: Jimmy Lagnefors (bok)
Skådespelare: Izabella Scorupco, David Hellenius, Suzanne Reuter, Claes Ljungmark, Philip Zandén
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: Sverige
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på TiVo 6 juni 2015





Handling
Ensamstående rik läkare (Veronica) träffar ensamstående fattig hantverkare (Micke) när Veronica planerar att renovera sitt kök. De blir kära och bestämmer sig för att åka på semester, tillsammans med de fyra barnen (två var) till Veronicas överklassföräldrars sommartillhåll i Bohuslän.

Min kommentar
Även om svenska komedier inte alltid blir så lyckade så är jag ändå väldigt svag för dem. Till skillnad från amerikanska komedier så brukar jag oftast känna igen mig och igenkänningsfaktorn är ju en stor del i hur kul det egentligen blir.

Den här filmen är precis så där smårolig och småputtrande som de brukar bli. Inte speciellt många gapskratt, utan mer små fniss. Oftast lite generade, eftersom jag känner mig illa till mods över hur karaktärerna agerar.

Trots Mickes och Veronicas passionerade förhållande så slår det inga gnistor om paret, de känns mer som något tryggt och invant. Jag tycker ändå att både David Hellenius och Izabella Scorupco gör det väldigt bra, det är bara kemin mellan dem som kanske inte känns helt rätt.

Egentligen fungerar förhållandet bra ända tills Micke tvingas vara någon han inte är. Och naturligtvis gör Veronicas läskiga föräldrar, hämtade direkt från helvetet, saken ännu värre. Filmen illustrerar alla tänkbara fördomar som kan finnas mellan överklass och arbetarklass, på ett väldigt bra och roligt sätt. Är det verkligen så att lika barn leka bäst, alltid?

Fotot är vackert, men det kan ha att göra med att en stor del av filmen utspelar sig på Västkusten, i Bohuslän. Det får mig att plötsligt längta efter räkor, vitt vin och segelbåtar. Inte nödvändigtvis samtidigt.

Även om det blir väldigt pinsamt och ibland nästan hysteriskt, som när Mickes pappa plötsligt dyker upp, så gillar jag replikskiftena och de komiska poängen sitter där de ska. Filmen blir kanske lite övertydlig vid vissa tillfällen och som vanligt när det gäller komedier så är det otroligt förutsägbart. Men det gör inget. Det är lättsamt, roligt och man vet vad man får.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 331 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 472 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Men jag blir fruktansvärt avundsjuk på David Hellenius. Han får ligga där i en jättestor säng och kyssa Izabella Scorupco. Och få betalt för det!!
    Bara en vanlig dag på jobbet va?!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har egentligen inga problem att förstå vad du säger, Izabella Scorupco är fantastiskt vacker. Men David Hellenius är inte så dum heller ;)

      Radera