torsdag 18 juni 2015

En tisdagsutmaning om det som skrämmer

Den här veckan handlar det om skräck på Kulturkollo.

Vilket är ditt allra bästa blodisande tips i sommarnatten? En film? En bok? En spökhistoria berättad av någon särskilt skrämmande berättare?

Oj, oj, oj, min favoritgenre! Då blir det svårt, men på ett helt annat sätt än vad det brukar. Jag har ju så många tips... alltså fuskar jag lite. Det blir både bok och film, dessutom både nytt och gammalt.

Den absolut läskigaste bok jag läst är Varsel (The Shining) av Stephen King. Det var omöjligt att lägga ifrån sig boken innan den var slut. Den enda bok som till och med fått följa med in på toaletten. En lite nyare bok, som faktiskt fick mig att till och med må illa, är Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård. Kanske inte det läskigaste jag läst, men definitivt det äckligaste.

Sedan har vi ju nästan allt av Stephen King, det mesta han skrivit är både bra och otäckt. Som Christine, Cujo, Död zon, Jurtjyrkogården, Lida, Om en Buick 8, Signal, Under kupolen...

Den första film som skrämde livet ut mig på riktigt var Poltergeist (1982) och jag vågade inte gå ner i källaren på tre månader efter att jag sett den. Jag har sett att det tydligen är en re-make på gång, men om den är lika läskig vet jag ju inte. En lite nyare film är The Conjuring (2013), den handlar om paret Warren som hjälper en familj som terroriseras av demoner. Eller liknande.

Och så har vi ju The Others (2001), Paranormal activity (2007), Sjätte sinnet (1999) Saw (2004) och alla gamla klassiker som Stilla natt blodiga natt (1974), Seven (1995), alla Alien-filmerna (1979-1997), När lammen tystnar (1991), Psycho (1960), Exorcisten (1973), Fredagen den 13:e (1980), Carrie (1976), Huset som Gud glömde (1979), Alla helgons blodiga natt (1978), Rosemarys baby (1968) och så vidare.

16 kommentarer:

  1. Ett helt gäng intressanta tips. Får se om jag vågar mig på någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är av olika skräck-grad, en del mer otäcka än andra :)

      Radera
  2. Skräck är inte riktigt min grej - jag är nog mer åt deckarhållet med seriemördare, styckmord osv, det har jag inga problem med.

    SvaraRadera
  3. Åh The others, så bra och så oerhört skrämmande! Kul också att du tipsar om Stephen King, han har faktiskt inte figurerat så mycket i svaren på tisdagsutmaningen men han är ju svåröverträffad i berättande och skrämsel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The others är en perfekt skräckfilm, det där smygande gåtfulla och man vet inte riktigt vad som händer. Jag är faktiskt ganska förvånad över att King inte nämnts i varje inlägg :)

      Radera
  4. Psycho är intressant på många sätt. Alla minns ju duschscenen. Blodet som blandas med vattnet. Ändå är det ju en svart-vit film! Det där blodet vi minns var alltså grått! Men en mästare som Hitchcock kunde ändå få fram det ruggiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärnan är ju fantastisk på det viset, den fyller liksom i det som saknas :) Hitchcock kunde det där med skräck.

      Radera
  5. Jag blev väldigt skraj av Kvinnan i svart, för att det inte var FÖR mycket. Det var precis lagom. Skulle kvinnan hoppat på honom hela tiden skulle det inte varit lika hemskt. Konstigt...Men nu tipsade du om Varsel, tror du jag blir rädd för den? ;) Blev lite sugen på en riktigt skrämmande bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen Kvinnan i svart fick jag nog lite förstörd av en uttråkad sambo, men jag tänker läsa boken så småningom. Varsel är svår att beskriva, det är skräck på hög nivå :)

      Radera
  6. Nu blev jag syn på att se om The Others och Sjätte sinnet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjätte sinnet fick jag lite förstörd när jag använde den i ett projekt i skolan, ljud i filmer. Tittade, och lyssnade, på den flera gånger och analys har en förmåga att förstöra även den bästa av filmer. Men jag tror att det snart kan vara dags igen. Och The others är bara fenomenal.

      Radera
  7. Kul att Om en Buick 8 var med på din lista, ett senare loppisfynd som står i bokhyllan o väntar. Film... ingen verkar nämna The Blair Witch Project, den skrämde till och med mig. Men håller med om att Sjätte sinnet från samma år var ganska ruggig den med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att många inte alls gillat Om en Buick 8, men jag har förmodligen en grej med bilar som blir monster :)

      Blair witch project ville jag så väldigt gärna bli rädd av, men jag satt bara och funderade på olika slags logiska hål. Ibland önskar jag att jag kunde stänga av den delen av hjärnan.

      Radera
  8. Det var en hel det :-)! Carrie är en favorit!

    SvaraRadera