onsdag 24 juni 2015

"Listan" av Robert Kviby

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 319
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Annie Lander 2
Förlag: Telegram Förlag
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: e-bok
Källa: Rec ex
Utläst: 14 juni 2015






Första meningen: "De sista tio ölen var kanske ingen riktigt bra idé."

Baksidetext
December 1997.
Annie och Max Lander har varit på flykt i åtta år, undan den svenska polisen och Annies psykopatiske halvbror. I Patras, Grekland, blir de kontaktade av Thurston Richards, pensionerad amerikansk krigskorrespondent, som hävdar att han har bevis på att legosoldater som deltog i Balkan-konflikten var involverade i de systematiska våldtäkterna av bosniska flickor. Och det finns omständigheter som tyder på att en del av soldaterna var svenskar, med kopplingar till Annies förflutna. Med en okänd förföljare efter sig, ger sig trion ut för att avslöja sanningen innan tiden, och deras frihet, tar slut.

Min kommentar
För snart två år sedan läste jag första delen, De korrupta, i den här serien och jag var väl inte helt övertygad. I alla fall så har den här andra delen förblivit liggande på min läsplatta och faktiskt inte lockat alls. Eftersom jag i år fokuserar på att läsa klart serier så kom denna till slut överst i att-läsa högen.

Boken utspelar sig ca tio år efter De korrupta, 1997-1998. Jag får ingen som helst känsla av tiden, det kunde ha varit precis när som helst. Dessvärre kommer jag inte ihåg speciellt mycket från första boken och det refereras ofta till händelser och personer från den.

Tyvärr känns det lite som att jag skulle kunna kopiera in vad jag skrev om De korrupta, även här är det på tok för många namn och karaktärer, för många trådar och för många kopplingar mellan trådarna. Många karaktärer är inte alltid ett problem, men när de är så flyktigt och grunt tecknade som här så kan jag helt enkelt inte hålla isär dem. De blir bara namn. Alla trådar och kopplingar gör att det blir rörigt. Det är också alldeles för mycket politik inblandat, det är inte något jag uppskattar. Jag har alltid trott att jag är en konspirationsteoretiker, men jag får faktiskt se mig slagen här.

Precis som i första boken så blev alla ć ett ?, men den här gången provade jag att byta teckensnitt. Jag lyckades hitta några där alla tecken fanns, men då blev det tyvärr ett mycket mer svårläst sådant.

Jag skulle gärna ha velat veta hur Annie och Max klarade sig i alla dessa år, ekonomiskt då. De jobbade inte och såvida de inte hade massor av kontanter som de tog ut innan de flydde så borde man inte kunna leva utan nya pengar i nästan tio år. Inte ens i Grekland.

Kanske berodde den upplevda rörigheten på att jag mest läste korta stunder, i alla fall tills jag kommit ungefär halvvägs. Men om man måste ägna åtta sidor åt att förklara upplösningen så känner jag att man gjort det för krångligt. Temat är dock oerhört intressant.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 2,71 (beräknat på 7 betyg).
Goodreads hade den 3,25 i genomsnitt (beräknat på 4 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Listan: Zellys bokblogg och Tidningen Kulturen.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag fick erbjudande om att läsa De korrupta gratis, men tackade nej. Att döma av det du skriver om både den och Listan så tror jag att det var ett riktigt beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror du gjorde rätt, det finns så många andra bättre böcker att läsa :)

      Radera