måndag 15 juni 2015

Film: Into the wild

Titel: Into the wild
Originaltitel: Into the wild
Genre: Drama
Regissör: Sean Penn
Manus: Sean Penn, Jon Krakauer (bok)
Skådespelare: Emile Hirsch, Marcia Gay Harden, William Hurt, Jena Malone, Vince Vaughn
Utgivningsår: 2007
Produktionsland: USA
Längd: 148 min
Serie: -
Såg den på TiVo 16 maj 2015





Handling
Christopher McCandless är 22 år och trött på allt. Efter att han tagit sin examen lämnar han allt och ger sig ut på en roadtrip. En resa som till slut tar honom till Alaskas vildmark.

Min kommentar
Den här filmen blev jag sugen på när Bokhyllan skrev om boken, som filmen bygger på. Eller egentligen inspirerad av, för jag får en känsla av att filmen är betydligt mer romantisk än boken.

Det finns en hel del att säga om historiens Christopher McCandless. Det mesta av det är inte speciellt positivt. Han är en otroligt självisk och nonchalant person, som för att hämnas på sina bråkande föräldrar lämnar allt och bara försvinner från jordens yta. Han är så less på hur världen fungerar så han tar den enkla vägen och smiter ifrån allt ansvar. Jag håller med honom i sak, det är alldeles för mycket konsumtion, slit-och-släng och ytlighet, men vi som tycker så måste ju försöka ändra på det, inte smita iväg. Det är kanske konstigt att kalla en kille som väljer att leva utan någonting ute i vildmarken för bortskämd, men det är faktiskt vad jag tycker att han är. Två fel gör liksom inte ett rätt.

Det som stör mig allra mest med honom är att han inte bryr sig ett dugg om sin familj, som inte har en aning om var han är. Att han inte sa något till sina föräldrar kan jag kanske acceptera, men hans syster, som han ju faktiskt tyckte om, fick inte heller veta något. Personligen tycker jag att det är respektlöst.

Med detta sagt så är filmen otroligt vacker och den berör verkligen. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som får en människa att göra något sådant här. Tydligen har han fått något slags hjältestatus, men det skulle jag absolut inte vilja kalla honom. Han är naiv, men vem är inte det vid 22, odödlig som man är då, och allt blir en väldigt dyrköpt läxa.

Jag har funderingar på att läsa boken, eftersom jag misstänker att den ligger lite närmare sanningen. Det finns en del saker han gör som får mig att fundera, som att skjuta en stor älg med ett salongsgevär eller att paddla nerför en fors, som verkar vara en klass 5, utan erfarenhet.

Det som jag tar med mig från den här filmen, som även Chris kom på till slut, är Happiness is only real when shared.



Filmtipsets estimerade betyg var 5 (beräknat på 17 884 betyg).
IMDb hade den 8,2 i genomsnitt (beräknat på 363 138 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Såg också filmen för ett tag sedan och tyckte väldigt bra om den, även om det är som du säger att han är ganska svår att tycka om egentligen. Men är supersugen på att läsa boken också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fantastisk film, men den där människotypen får mig alltid att bli arg :) Jag tror boken är ännu bättre!

      Radera
  2. Ett levnadsöde (med stora konsekvenser) som rör upp känslor o tankar på olika vis. Tänkte själv också väldigt mycket på hur illa han gjorde sin familj och speciellt systern. Krakauer har gjort ett bra jobb med boken - rekommenderar den. Kul att jag kunde inspirera att se filmen o tack för länken! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar filmer som berör, bara jag känner något så brukar jag tycka om dem. Tror jag måste läsa boken så småningom, om inte annat för att få veta vad filmen har ändrat.

      Radera