tisdag 2 juni 2015

Tematrio - Minnesvärda mammor

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans uppgift: Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!

Det här är så otroligt svårt, i de genrer jag läser brukar det inte direkt vimla av minnesvärda mammor. I så fall är de minnesvärda av helt fel anledning... Dessvärre använde jag tre av dem i tematrion för tre år sedan och jag vet att jag läst böcker med speciella mammor sedan dess, men tydligen har de inte gjort speciellt stort intryck på mig ändå. Jag lyckades ändå hitta tre till slut...

1. Lex mamma i Lex bok av Sara Kadefors måste ha varit en ängel, vilket tålamod!

2. Elsas mormor är ju mamma till Elsas mamma så jag tänker faktiskt räkna henne också. Precis en sådan vuxen önskar jag alla barn.

3. För att bryta av mot allt det sockersöta så får det bli mamma Adora i Vassa föremål av Gillian Flynn.

22 kommentarer:

  1. Spännande, tre mödrar som jag ännu inte läst om.

    SvaraRadera
  2. Elsas mormor är ju fantastisk :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske är det lite fusk, men en mormor är ju faktiskt en mamma också :)

      Radera
  3. Klockrent med Elsas mormor. Sen var hon ju kanske inte en jättebra mamma om jag inte kommer ihåg helt fel, men sen blev det så bra för nästa generation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, någon bra mamma var väl inte Elsas mormor, i alla fall inte om man bedömer efter närvaro.

      Radera
  4. Elsas mormor är ju så härlig:)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon i din trio ännu,

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är lite olika, men jag gillade alla tre :)

      Radera
  6. Elsas mormor är ett perfekt val! =) Vassa föremål är jag nyfiken och vill gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassa föremål blev jag lite besviken på, lite överraskande. Det fanns tydligen något som heter för mörkt.

      Radera
  7. Jag funderade på att ta med mamman i Vassa föremål. Rena skräckmorsan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otäck människa, blev otroligt frustrerade på henne. Och alla andra i boken också.

      Radera
  8. Håller fullkomligt med om att Elsas mormor var toppen! Adora blir man ju förstås lite nyfiken på att veta mer om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adora är till och med svår att stå ut med i litterär form :)

      Radera
  9. Elsas mormor är fantastisk, men jag är inte lika säker på att hon är en bra mamma (tror åtminstone inte att mamman upplever det så).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ibland får man hoppa över en generation :)

      Radera
  10. Ja, Adora är verkligen ryslig! Och minnesvärd.

    SvaraRadera