måndag 29 juni 2015

Film: Nowhere boy

Titel: Nowhere boy
Originaltitel: Nowhere boy
Genre: Drama
Regissör: Sam Taylor-Johnson
Manus: Matt Greenhalgh
Skådespelare: Aaron Taylor-Johnson, Kristin Scott Thomas, Anne-Marie Duff, Thomas Brodie-Sangster, David Threlfall
Utgivningsår: 2009
Produktionsland: UK | Kanada
Längd: 98 min
Serie: -
Såg den på TiVo 26 maj 2015




Handling
Historien om John Lennon, innan han blev en Beatle. Om hans relation med mamman, som övergav honom, och om mostern, som tog hand om honom.

Min kommentar
Beatles har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta, även om jag varit mer en Paul-fan än John-fan, och filmer om dem har alltid haft en speciell lockelse. När jag började titta på denna så trodde jag att det var den jag redan sett en gång, Backbeat, som handlar om när Beatles blir kända, men denna är om tiden innan berömmelsen. Den slutar där Backbeat börjar, kan man säga.

Den här filmen tog mig med storm, den berörde mig på så många plan. Nog för att jag redan visste en del om Johns uppväxt, som att hans mor övergav honom och att han växte upp hos sin moster, men när man ser det i en film så här så blir det annorlunda. Vad jag saknar är förklaringen, om det nu finns någon, till att Johns mamma, Julia, lät sin syster ta hand om honom. Det är möjligt att det antyds och att man ska dra egna slutsatser, men förutom att hon verkar otroligt omogen och som en berg-och-dalbana i humöret så är jag inte människa att förstå bakgrunden.

Johns moster, Mimi, är stenhård mot honom, men hon har verkligen ett hjärta av guld. Om det här hade varit i dag så skulle John med största säkerhet blivit diagnosticerad med en bokstavskombination. Han är otroligt provocerande och ibland rent elak. Det kan inte heller vara speciellt lätt att veta att inte ens mamma ville ha en.

John och Paul framställs som varandras motsatser och deras första möte verkar inte alls ha gått speciellt bra. Här finns både svartsjuka och rivalitet. Att de lyckades spela i samma band så länge är en fantastisk bedrift.

Castingen är fantastisk och jag tycker det är bra kemi mellan skådespelarna. Fokus ligger på relationerna mellan alla inblandade och utan större åthävor skildras alla komplicerade förhållanden. Något som Johns liv verkar ha varit fyllt av.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 665 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 26 910 betyg).
Jag ger den 5,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den var otroligt bra och jag är så glad att jag tittade på den själv, sambon hade förmodligen förstört den för mig :)

      Radera