söndag 14 juni 2015

En smakebit på søndag: Sandmannen

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag håller fortfarande på med Iliaden, det är mycket möjligt att den kommer att ta hela sommaren att läsa ut. Den är inte direkt lättläst. Boken jag byter av med är Listan av Robert Kviby, men den är inte speciellt lätt att plocka ut en liten bit av. Speciellt nu när jag är precis i slutet. Alltså plockar jag smakebiten ut nästa bok jag ska läsa, Sandmannen av Lars Kepler. Det är fjärde delen i serien om Joona Linna och den sista del jag har i hyllan. Om inte denna är mycket bättre än de två föregående böckerna så kommer jag inte att läsa fler.

Så här börjar Sandmannen.
Det är mitt i natten och snö blåser in från havet. En ung man går på en hög järnvägsbro i riktning mot Stockholm. Hans ansikte är blekt som immigt glas. Jeansen är stela av fruset blod. Han går mellan spåren och kliver över sliprarna. Femtio meter under honom anas fjärdens is som en remsa lakanstyg. De vita träden och hamnens oljecisterner är knappt synliga; snö virvlar genom skenet från containerkranen djupt där nere.
     Varmt blod rinner nerför mannens vänstra underarm, in i handen och droppar från fingertopparna.
     Det börjar susa och svirra när ett nattåg närmar sig på den två kilometer långa bron.

42 kommentarer:

  1. Jag har bara läst Hypnotisören av Kepler och jag kommer nog fortsätta läsa den serien. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hypnotisören tycker jag fortfarande har varit den bästa, kanske för att den överraskade mig :)

      Radera
  2. Jag tyckte böckerna är spännande, men kanske inte alltid helt verklighetsförankrade... Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så otroligt irriterad på alla upprepningar och efter ett tag är de det enda jag tänker på :)

      Radera
  3. Denna är jättebra tycker jag! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Fastnar mest för att du, ihärdigt läser Iliaden :) Tack för den inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig orkat läsa den i ett svep så jag är väldigt glad för att jag kom på att jag inte behöver göra det :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Håller med Eva Trillian, det är häftigt att du läser Illiaden, härligt med inspiration av det slaget. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en härlig historia, synd bara att den är skriven på vers :)

      Radera
  6. Tack för smakbit. Keplers böcker tröttnade jag lite på faktiskt.
    Vissa böcker (troligen även Illiaden) är sådana att de måste få ta tid att läsa, och är värda den tiden de tar att komma igenom. Som jag uppfattar det i varje fall! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tröttnade på Kepler redan i andra boken, men jag hade ju redan två till hemma...

      Iliaden är definitivt en bok som måste få ta tid, men det kommer att vara värt det i slutändan.

      Radera
  7. Det här är ju nästa bok i serien för mig, men jag har inte bestämt mig om jag överhuvudtaget ska fortsätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen blir det inte fler Kepler efter denna, så bra tror jag inte att Sandmannen är så att det uppväger allt det andra :)

      Radera
  8. Tyckte Sandmannen var bättre än Paganinikontraktet i alla fall. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag verkligen, Paganinikontraktet var inte bra :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Hoppas det blev rätt länkat nu; jag var uppe tidigt på grund av min sjuka katt som ska avlivas i morgon bitti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad tråkigt, det är alltid jobbigt med sådana beslut. Tänk på allt bra ni haft.

      Radera
  10. Jag tyckte om Keplers Eldvittnet, men gillade inte de två första böckerna. Jag har inte bestämt mig om jag ska fortsätta serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hypnotisören gillade jag och Eldvittnet var också bra, men Paganinikontraktet tyckte jag inte alls om.

      Radera
  11. Jag gillade Illiaden när jag läste den i min ungdom. :) Spännande litteratur trots att den är så pass gammal.

    Kepler tillhör en författarskara, en mycket liten skara, som faktiskt kan skrämma mig med sina böcker. Därför tillhör de mina favoriter. Deras senare böcker är dock bättre än de första. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iliaden är en fascinerande historia och så småningom ska jag nog ha kommit igenom den :)

      Det är kul hur olika vi tycker. Jag har väldigt svårt för Keplers böcker, mest för alla upprepningar, men också för att våldet är så utstuderat och mest verkar vara där för dess egen skull. Tycker inte det fyller någon funktion :)

      Radera
  12. Jag har Kepler på plattan, men drar mig lite för att läsa den. Tror inte jag kommer att gilla den... Tack för smakbiten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade i och för sig varit kul om du läste den så jag kunde få veta om jag är ensam (förutom sambon då) om att reagera på alla upprepningar :)

      Radera
  13. Jeg likte veldig godt Hypnotisøren av Kepler. Men så så jeg den på film og det ødela hele bøkene for meg. Jeg likte ikke han som spilte Joona Linna :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett den, men har inte något som helst minne av vem som spelar Jonna Linna :) Det enda jag kommer ihåg är att alla sidohistorier var borta i filmen, något som borde gjorts även i boken.

      Radera
  14. Har ikke lest noe av Kepler enda. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
  15. har läst en titel av paret Kepler, men det ledde inte till flera. ibland är det inte bra att se filmerna. man gör sig en bild av karaktärerna när man läser och så blir man besviken. till exempel var huvudpersonen i Shetlandsserien fel (enligt min mening). Jimmy Perez såg inte ut som i TV - serien. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shetlandsserien är ett perfekt exempel på hur man förstör en fantastisk bokserie. Så fel.

      Radera
  16. Denne har jeg lest , samt de andre bøkene til Kepler unntatt Paganinikontrakten. Spennende bøker.

    SvaraRadera
  17. Jag har läst alla böcker av Kepler och gillade dem alla! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se hur det blir, men det lutar nog åt att detta blir min sista Kepler. Tror inte de ändrat sin berättarstil i denna :)

      Radera
  18. För mig fick det räcka med två Kepler, tror inte att det kommer bli någon mer inom överskådlig framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag inte hade köpt på mig fyra böcker innan jag läst den första. Då hade det nog inte blivit fler än två för mig heller :)

      Radera
  19. Jag önskar all lycka med läsningen av Iliaden, jag har den också i hyllan men har nog inte läst hela.

    SvaraRadera
  20. Jag har läst Keplers Paganinikontraktet, men jag var inte helt förtjust i den.Visserligen var den spännande, men det var alldeles för mycket naket, utstuderat våld för mig. Framför allt har jag svårt med sadistiskt våld mot barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paganinikontraktet tycker jag har varit den klart sämsta, men våldet är väldigt utstuderat i allihop verkar det.

      Radera
  21. Jag verkar aldrig komma till böckerna av Kepler. Har de tre första i bokhyllan. Tack för smakbiten och påminnelsen :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många böcker man vill läsa :)

      Radera